Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storannonsören ökar vinsten men spår tuffare 2019

Publicerad: 1 Februari 2019, 07:35

Unilever ökade vinsten rejält i fjol, men vd:n spår att 2019 kan bli tufft. Den viktiga kinesiska marknaden är han dock inte orolig för.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dagligvarujätten Unilever, som förra året var världens fjärde största annonsör, ökade i fjol vinsten med 51 procent, till 101 miljarder kronor. Det skriver  CNBC.

Ett av skälen var bolagets fokus på att minska konstnaderna, enligt vd:n Alan Jope.

Läs även: Unilever bryter med byråer – minskar kostnaderna med 30 procent

Enligt vd:n bestod omsättningstillväxten på knappt 3 procent till två tredjedelar från ökade volymer och till en tredjedel från prishöjningar.

"Det är en bra kvalitet på tillväxten", säger Alan Jope till CNBC.

Men Unilevers aktie föll drygt 2 procent i den inledande handeln.

Alan Jope, som tillträdde vd-posten i fjol efter att bland annat ha skött Kina-marknaden, varnade nämligen för att 2019 kan bli utmanande.

"Skälet till att vi har sänkt vår prognos för tillväxten beror på volatilitet på viktiga tillväxtmarknader", sade vd:n i en intervju med Bloomberg och räknade upp Latinamerika och Sydostasien som regioner som växer sämre än tidigare, vilket påverkar Unilever.

Kina däremot, vars ekonomi förra året växte långsammare än på 28 år vilket nyligen fick Apple att vinstvarna, oroar inte vd:n.

"Vi ser en bra tillväxt. Kunderna gillar den sortens varumärken vi säljer och vi gör allt fler produkter i Kina riktade till den kinesiska marknaden", sade han och tillade:

"Det verkar som att konsumentprodukter är en av de stabila delarna av den kinesiska ekonomin."

De stora tillväxtmöjligheterna för Unilever ser han bland annat i Indien, Pakistan och Bangladesh.

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.