Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storbråk efter avhopp

Publicerad: 29 september 2008, 13:21

Vd:n Henrik Tullgren och tre andra nyckelpersoner hoppade av från reklambyrån Everyday Magic för att starta en ny byrå. Nu för de en rättslig kamp för att få ut sina löner. – Vi pratar inte med de på Everyday annat än via juridiska ombud, säger Henrik Tullgren.


Henrik Tullgren.

I början av 2007 gick Halmstadbyråerna 1&2 och Nilsson & Stenbäck ihop och bildade Everyday Magic Advertising med 12 anställda och en förväntad omsättning på 10 miljoner kronor.

Den sammanslagna byrån byggde en reklamfabrik på 700 kvadratmeter för produktion.

I augusti förra året började Henrik Tullgren som projektledare på byrån och i maj blev han vd. Bara en månad senare sa han upp sig. Även delägaren Jonatan Palm, copywritern Helene Falk och Bo Bjelvenstedt, som jobbat för Everyday Magic i Stockholm, valde att hoppa av i samma veva – tillsammans bestämde sig kvartetten för att starta en ny byrå i Halmstad.

– Vi såg inte på affären och relationen med kunderna på samma sätt som Everyday Magic. Vi hade inte samma syn på kunderna och affären, helt enkelt, säger Henrik Tullgren, som inte vill gå in på några konkreta exempel.

Men avhoppet fick en bitter eftersmak. De fyra avhopparna väntar fortfarande på sina sista löner och semesterersättningar. De har kopplat in jurister och nu för de en rättslig kamp mot deras Everyday Magic.

– Vi pratar inte med de på Everyday Magic annat än via våra juridiska ombud. Vi försöker få ut våra löner, säger Henrik Tullgren, som haft en mardrömssommar där problemen att få ekonomin att gå ihop överskuggat det mesta.

– Det är tufft. Man behöver få ihop pengar för att leva. Det här har tärt mycket på familj och annat. När man drar igång verksamhet kan man ju inte ta a-kassa, säger Henrik Tullgren, som i fredags fick den nya byrån Great Advertising registrerad hos Bolagsverket.

Hur ser du på Everyday Magics agerande?
– Mycket märkligt, jag vet inte varför de gör så här. Jag känner att jag nästan inte orkar bry mig längre.

Everyday Magics vd Per Stenbäck vill inte säga något om den pågående processen.

– Vi för en förhandling med dem, men i övrigt har jag inga kommentarer om det.

Hur ser du på deras avhopp?
– Vi hade olika syn på hur reklam fungerar och vi hade en diskussion om det i våras. Det är inget konstigt att folk kan ha olika åsikter.

Vad säger du om att de startar en ny byrå?
– Kunderna får fler byråer att välja mellan och det är positivt med ökad konkurrens rent generellt.

Hur går det för Everyday Magic?
– Det går bra, det råder högkonjukunktur. Vi håller på med en omstrukturering som jag inte kan säga mer om nu, men den kommer att bli intressant.

Great Advertising har redan ett flertal kunder, bland annat Kopparbergs bryggeri och Harrys Pubar. Byrån kommer efter årsskiftet att flytta in i 1800-talslokaler på 200 kvadratmeter på Slottsmöllan i Halmstad.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.