Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storbråk hotar 100-wattaren

Publicerad: 14 maj 2008, 18:35

Dagens Industri vill att Reklamförbundet ska ta över deras ägande i reklamtävlingen 100-wattaren. Själva vill tidningen endast stå kvar som mediepartner. Sveriges Annonsörer vägrar och vill bli ensamma ägare och arrangörer.


Gunilla Herlitz på Dagens Industri, Anders Ericson på Sveriges Annonsörer och Pia Grahn Brikell på Reklamförbundet. Foto: Ronny Karlsson/Andreas Elgstrand

– Nu äger vi 100-wattaren tillsammans med Sveriges Annonsörer och det är inte något som vi tycker passar våra kärnvärden. Vi fortsätter gärna som mediepartner, men annars vill vi gärna att Reklamförbundet tar över, säger Gunilla Herlitz.

Anders Ericson
, vd för Sveriges Annonsörer, säger dock att han inte alls kan tänka sig Reklamförbundet som medarrangör och delägare.
– Vi applåderar inte detta. Varför ska Reklamförbundet äga en och en halv tävling och vi bara en halv, då är det bättre att vi äger och driver varsin tävling. Den enda lösningen jag kan tänka mig är att vi tar över 100-wattaren helt och DI kvarstår som mediepartner. Jag ser det som mest naturligt att vi blir ensamma ägare, säger Anders Ericson.

Det tycker inte DI:s Gunilla Herlitz.
– Nej, det kan jag inte säga är ett alternativ. Vi ser gärna att Reklamförbundet kommer in. Jag kan sammanfatta – för Sveriges Annonsörer är det den enda lösningen att de driver den ensamma. För oss är det inte den enda lösningen, säger hon.

Pia Grahn Brikell sätter liksom Gunilla Herlitz hårt mot hårt. Får de inte köpa in sig i 100-wattaren – så startar de en egen effektivitetstävling.
– I år har vi fullt upp med att  arrangera Eurobest, men nästa år ser det annorlunda ut. En väg vore att lansera Effies i Sverige. Vi har ju tillgång till den internationellt erkända effekttävlingen genom EACA (European Association of Communications Agencies) och skulle kunna starta den i morgon om det vore så, säger Pia Grahn Brikell.

Läs mer om bråket i veckans nummer av Resumés papperstidning

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.