Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storbritannien förbjuder butikskampanjer för snabbmat

Publicerad: 29 december 2020, 07:57

Foto: Unsplash

Storbritannien vill tackla övervikt med kraftiga reklambegränsningar. Nu blir ett nytt förslag verklighet.


Ämnen i artikeln:

StorbritannienReklam

I Storbritannien beräknas två av tre vuxna lida av fetma eller övervikt, något som premiärminister Boris Johnson vill förändra. Han har själv öppet skojat om sin egen övervikt efter att ha drabbats av coronaviruset. 

I somras föreslogs ett förbud av snabbmat på tv och nätet innan klockan nio, och i november blev det känt att Downing Street ser över ett totalt förbud av digital marknadsföring av snabbmat

Nu står det klart att Storbritannien förbjuder ”Två för en”-erbjudanden på mat som innehåller mycket salt, fett eller socker. Det nya förslaget gäller från och med april 2022. Butiker ska inte heller marknadsföra onyttig mat vid entréer eller kassorna, och gratis påfyllning av läsk förbjuds. Det rapporterar Reuters. 

– Vi begränsar kampanjer och introducerar en rad åtgärder för att hjälpa det hälsosamma valet att bli det lättaste valet. Att skapa en miljö som hjälper människor att äta mer hälsosamt är avgörande för att förbättra folkhälsan, sade hälsominister Jo Churchill på måndagen.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

StorbritannienReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.