Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storbritannien ser över reklamförbud av snabbmat

Publicerad: 24 Juli 2020, 12:26

Foto: Brenna Huff

Storbritannien kan komma att förbjuda reklam för snabbmat på tv och nätet innan klockan nio på kvällen, skriver The Guradian. Blir förbudet verklighet innebär det miljarder i förlorade intäkter för tv-bolagen.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Reklam för snabbmat inbringar årligen 2,2 miljarder kronor i intäkter till de brittiska tv-bolagen, men nu kan det bli slut med det. 

Det är The Guardian som rapporterar att Storbritannien nu ser över ett förbud av skräpmat på tv och nätet innan klockan nio på kvällen. Ett beslut är enligt källor till tidningen att vänta inom några dagar. 

Det möjliga förbudet ses som ett sätt för regeringen att minska fetman i landet. Premiärminister Boris Johnson har tidigare varit kritisk till en sockerskatt, men har bytt sida efter att han vårdats för coronaviruset. Enligt tidningen ser han sin egen övervikt och hälsa som en orsak till att han drabbats så hårt av viruset. 

– Vi kommer att bli lyckligare, i bättre form och mer motståndskraftiga mot sjukdomar som covid-19 om vi kan tackla övervikten, har Boris Johnson sagt vid ett tidigare tillfälle enligt The Guardian. 

Liknande reklamförbud har diskuterats vid flera tillfällen, men inget har klubbats igenom än. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.