Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storkampanjen med Stellan Skarsgård som aldrig blev av

Publicerad: 27 Augusti 2015, 09:18

Volvo-filmen med Stellan Skarsgård har inte synts till – i stället blev det Avicii som fick fronta Volvo XC90

Foto: Francesco.Binini/Wikimedia Commons

Volvo spelade in en reklamfilm där Stellan Skarsgård skulle marknadsföra Volvo XC90. Kampanjen gick aldrig upp och i stället blev det Avicii som frontade bilmodellen. Enligt uppgifter till Resumé nobbade Volvo filmen eftersom den inte höll måttet.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjStellan SkarsgårdVolvo CarsAviciiForsman & BodenforsPer CarleöMade by Sweden

Nyheten om att Stellan Skarsgård skulle bli Volvos nästa reklamansikte fick stort gemomslag i september förra året. Det var Expressen som avslöjade att skådespelaren skulle användas för att marknadsföra XC90.

Inspelningarna ägde rum i Dalarna förra sommaren och i filmen körde Stellan Skarsgård runt i bilmodellen på landsvägar i skogsmiljö. I avslutningen av filmen skulle skådespelaren klä av sig kostymen och ta ett nakendopp i en sjö.

Enligt uppgifter till Resumé, från källor med nära insyn i projektet, var det inte Forsman & Bodenfors, som är Volvo Cars huvudbyrå i Sverige och utvecklat konceptet "Made by Sweden", som låg bakom filmen. Istället var det Volvos globala byrå Grey som hade fått upddraget.

Men kampanjen med Stellan Skarsgård som skulle bära budskapet "Simplicity" har inte synts till. I stället blev det Avicii som blev ansiktet utåt när kampanjen för Volvo XC90 gick upp i maj. Att den inspelade reklamfilmen med Stellan Skarsgård inte synts till beror enligt Resumé källor på att kampanjen inte höll måttet.

Volvos marknadskommunikationschef Per Carleö vill inte uttala sig om filmen. Enligt honom var kampanjen inte primärt avsedd för den svenska marknaden. Stefan Elfström, corporate spokesperson på Volvo Car Group vill inte heller kommentera den avbrutna lanseringen:

– Vi kan inte kommentera lanseringar som inte blivit av och inte synts i media. Det är dessutom ingen kampanj jag känner till i detalj, säger han till Resumé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.