Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storkunderna backar upp McCann

Publicerad: 24 Januari 2014, 10:35

Foto: Viveka Hirdman-Ryrberg (foto) Joachim Lundgren och Erik Hörnfeldt (foto Andreas Elgstrand).

McCann har haft en kämpig period och blivit av med K-Rauta och Statoil är ute i pitch. Storkunderna SEB och Tre har dock inga som helst planer på att överge byrån.


Ämnen i artikeln:

K-rautaMarie Schnell-CarlénStatoilMcCannErik HörnfeldtThomas Gibson

SEB:s informationsdirektör Viveka Hirdman-Ryrberg är ytterst nöjd med McCann-samarbetet, som har pågått sedan 2007.

–  Det handlar om att jobba med bra personer och vi har ett bra samarbete  med Marie Schnell Carlén som precis har blivit vd för McCann i  Stockholm, säger hon.

Hon har inga som helst planer på att förhandlingsmässigt utnyttja att McCann befinner sig i en utsatt position.

–  Det är inte så vi jobbar. Vi ingår partnerskap som bygger på att de ska  förstå vår verksamhet och vår affärsmodell. Det är inget man plötsligt  bara byter ut, säger Viveka Hirdman Ryrberg.

Erik Hörnfeldt, pr-chef på Tre, har heller inga som helst planer på att byta byrå trots den senaste turbulensen för byrån.

–  Vi är bergfasta med att vi stannar på McCann och är inte ute i någon  pitch eller tittar på alternativ till dem. Vi har en bra dialog med dem  om deras framtida utveckling, säger han.

McCanns Sverige-vd, Marie  Schnell Carlén, sticker inte under stol med att byrån har problem och  menar att det handlar om att man inte har ställt om tillräckligt bra  till hur kommunikationsmarknaden har förändrats.

Hon tillträdde för  två veckor sedan och uppger att hon jobbar dag och natt ihop med den  övriga ledningen för att få rätsida på situationen.

– McCann har en  oerhört frisk kärna med medarbetare som verkligen är dedikerade när det  gäller kunderna. Jag och Thomas Gibson har jobbat systematiskt med att  sätta oss in i alla kunders verksamhet, vilket gör att vi kan gifta ihop  kreativitet med strategi, säger Marie Schnell Carlén.

Hon uppger också att hon har ett tydligt mandat från London att göra vad som krävs.

– Jag skulle aldrig ha tagit jobbet annars, säger Marie Schnell Carlén.

Hur känns det egentligen när ni tappar K-Rauta till era forna medarbeta som nu driver Fortune?
–  Det var en favoritkund så det känns verkligen tråkigt. Men det är så  det fungerar. Vi är människor och det handlar om en känsla. Sedan kan  det ju vara så att man ville jobba med en mindre enhet för att kunna  pressa priser och annat, säger Marie Schnell Carlén.

Ni blev precis av med Jacob Swedenborg och Daniel Wall. Hur ser du på det?
–  De jobbar ju för London och har suttit med oss. Vi har kunnat ta in dem  i vissa projekt. Vi har ändå en stor grupp av duktiga kreatörer att  tillgå, säger Marie Schnell Carlén.

McCann Stockholm består idag av 38 personer och planen är att nyrekrytera.

– Ja, det ska vi göra. Jag kan inte säga hur många vi ska bli, säger Marie Schnell Carlén.

Det känns ibland som att det är olika cykler som råder i reklambranschen?
–  Det pågår sådana enorma svängningar i branschen och vi står inför stora  utmaningar och alla nätverksbyråer och fristående byråer måste anpassa  sig till dessa. Vår organisationsstruktur har ju inte varit anpassad  till det nya därute. Jag jobbar dag och natt för att ändra på det, men  jag sover ändå gott, säger Marie Schnell Carlén.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.