Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Storm får Granath att ställa in "kologisk" lansering

Publicerad: 13 December 2013, 13:48

Granath skulle egentligen ha lanserat det lokala mejeriet Åremjölk under buller och bång idag – ett slagsfranchisekoncept för landets bönder. Stormen Ivar har slagit till med full kraft mot Åre och satt käppar i hjulet för lanseringen.


Ämnen i artikeln:

Granath

Kologisk reklam. Det är Granaths probono-uppdrag för det nya konceptet Åremjölk.

Upplägget  går ut på att det lokala mejeriet förser ICA Åre med dagsfärsk mjölk. Butikens kunder tappar därefter upp mjölken på flaska – 2 deciliter  eller 1 liter.

– Vi ville stödja de små jordbruken med lokal  produktion för att vi är övertygade om att det är bra för både hälsan  och miljön, säger Cyndie Vintilescu, planner på Granath i en kommentar.

Mjölken  skiljer sig från vanlig mjölk i det att den kommer från kor som äter  gräs som 70 procent av födan i stället för övervägande delen kraftfoder. Gräsmjölk innehåller mer näringsämnen än mjölk som äter mycket kraftfoder.

Det finns dock ett dilemma. Gräsmjölk kostar mer att producera eftersom sådana kor endast kan mjölkas hälften så mycket. Det vill säga Årebor och turister måste vara beredda att betala så mycket per liter för att få den dagsfärska mjölken.

Granath har skapat varumärket Åremjölk för ändamålet.

Byrån  hade även planerat för lanseringen som ske på en rad utvalda platser  under luciadagen. Det vill säga samma dag som skidsäsongen officiellt  inleds.

Stormen Ivar gör nu att lanseringen skjuts upp till nästa år.

Tanken  med upplägget är också att det ska fungera som ett franchise-koncept så att  bönder över hela landet kan arbeta med liknande produkter gentemot sina lokala  matbutiker.
– Det gynnar inte någon om samhället ökar avståndet till  naturen. Vi tog oss an det här projektet för att vara med och vända den  trenden och närma oss naturen, säger Cyndie Vintilescu i en kommentar.

Arbetsgrupp Åremjölk:
Maria Lamke, ad
Ulrika Kukulska, Copy
Helena Thorsell, ad
Cyndie Vintilescu, planner och projektledare
Sara Hammarström, produktionsledare

Olov Östling, Fotograf
Stefan Jellheden, Fotograf

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Granath

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.