Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storslam för DDB!

Publicerad: 3 april 2008, 20:36

Torsdag den 3 april 2008 går in i historieböckerna som DDB Stockholms lyckodag. Inte bara fick byrån sitt första guldägg på fem år – de fick tre. Inklusive guld i tyngsta kategorin Integrerad kampanj för Försvarsmakten. Totalt kammade byrån hem tre guldägg och tre silverägg – varav fem av äggen gick till storkunden


DDB-gänget har all anledning att vara glada.

– Jag har bevakat Guldägget i närmare femton år och det här är det mest spektakulära resultatet under alla dessa år, om man tittar på helheten, säger  Pia Grahn Brikell, vd för Reklamförbundet.

– DDB:s tre guldägg i år visar vilken enorm resa de gjort sedan Paradisets dagar. Årets guldägg visar att det går att komma tillbaka från en fullständig katastrof. Nu verkar det vara DDB:s tur att åter kliva fram i rampljuset, fortsätter hon.

Förra veckan berättade Resumé om DDB:s framgångshistoria – hela vägen från Paradisets glansdagar till bottennivån för fem år sedan när byrån var nere på nitton anställda och en handfull kunder.

Sedan dess har DDB:s ledning, från början Niclas Melin, Shaun Russel och Andreas Dahlqvist, gjort ett hästjobb. Kund efter kund har jobbats in och Lars ”Laxen” Axelsson och Johan Holmström har nyckelrekryterats.

Men trots tillväxten – DDB är i dag en av landets största byråer med 86 anställda – har de prestigefyllda reklampriserna lyst med sin frånvaro.

Men nu är det slut med det.

DDB, som inte har fått ett guldägg sedan 2003 (då för Loka), svepte i går hem jackpott. Sensationella tre guldägg och tre silverägg: guldägg för ”Sill och nubbe” i Tidningsannonsering, guldägg för ”Servetthållare” i Utomhusannonsering och guldägg för Försvarsmaktens rekryteringskampanj i tyngsta kategorin Integrerat.

Silverägg i kategori Media för ”Servetthållare”, silverägg för ”Servett” i Tidningsannonsering och silverägg för ”Jojk” i kategori Radio, alla tre för McDonalds. Detta är dessutom de första guldäggen för McDonalds.

Läs mer i pappersutgåvan av Resumé

Maria Lindholm

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.