Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Storslam för F&B – vinner Grand Prix och guld

Publicerad: 19 Juni 2019, 12:10

Jämställdhetskampanjen för Volvo Cars gör succé i Cannes Lions. Forsman & Bodenfors belönas med ett Grand Prix, ett guld och ett silver.


Ämnen i artikeln:

Volvo CarsCannes LionsReklamForsman & BodenforsCannes Lions 2019

Proppen har gått ur. Den svenska torkan är över. Forsman & Bodenfors dominerar ordentligt efter Cannes Lions tredje dag av prisutdelningar.

Grand Prix belönas de med i Creative Strategy – en ny kategori i Cannes. Det gör de framför bland annat Nikes "Dream Crazy". Guldet och silvret kniper F&B i Creative Data.

The E.V.A Initiative föddes när Volvo skulle uppmärksamma 60-årsjubileumet av trepunktsbältet – en uppfinning som avsevärt förbättrade säkerheten i bilarna.

I researcharbetet såg Forsman & Bodenfors att bilsäkerhet inte är jämställd, men att Volvo ligger långt fram när det kommer till bilsäkerhet för kvinnor. De har nämligen byggt sin forskning på riktiga trafikolyckor, inte på en manlig kropp och hur den skadas vid en krock.

Man samlade 50 års data om kvinnlig säkerhet och gav bort sin säkerhetsforskning, datan finns öppen för alla.

Tracey Follows, grundare av Futuremade och ordförande i Creative Strategy säger att The E.V.A Initiative vann efter debatter kring den och ett annat bidrag, vilket vill hon inte avslöja. Det som tippade över till F&B:s fördel var den världsförbättrande ansats som kampanjen innehåller.

– Ska vi belöna något som tickar alla boxar i Creative Strategy eller ska vi belöna något som gör det och dessutom leder till en helt ny plattform och en bättre framtid? Något som har potentialen att transformera en hel industri. Vi beslutade oss för det senare, säger hon och fortsätter:

– Vi i juryn har inte sett något liknande. The E.V.A Initiative moderniserar något som annars kan vara ett väldigt tråkigt ämne.

Tracey Follows menar att The E.V.A Initiative är ett bra exempel på när man gått tillbaka till historien och använt den för att göra bra kommunikation.

– Att det dessutom finns en möjlighet att bygga vidare på den här idén gör den ännu bättre. De förändrar välden och gör den till en bättre plats. De använder tre viktiga deler: samarbete, open source och sedan berättar de en riktigt bra mänsklig story ovanpå det.

Var det bråk i juryn kring Grand Prixet?
– En vänskaplig diskussion. Passionerade argument och juryn har gjort ett briljant jobb. Alla uppskattar jobbet.

The E.V.A Initiative var också nominerad i kategorin Direct, där lejonen uteblev. De har ytterligare en vinstchans för sin nominering i "Glass" – en kategori där vinnarna tillkännages på fredag.

Doconomy, bankkortet som ska spåra koldioxidsläpp kopplat till konsumtion var också nominerade i både Creative Data och Creative Strategy. Där blev det dock inga lejon.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.