Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storslam för Sverige i Direct

Publicerad: 22 juni 2010, 10:44

Elva svenska nomineringar förvandlades till sju medaljer när lejonen avslöjades i Direct- kategorin på måndagskvällen. Farfar blev den stora vinnare med 1 guld och 2 brons. Även Forsman & Bodenfors tilldelades ett guldlejon.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Över 1500 bidrag kokades ner till 164 nomineringar, varav Sverige knep elva av dessa. Grand Prix- vinnaren blev Nya Zeeland, med en kampanj för bredbandsoperatören Orgon.
– En av, ja, rentav kanske den bästa kändiskampanjer som genomförts - nånsin, sa Pablo Alzugaray, jurypresident i Cannes Lions Direct när vinnaren presenterades.

Lotta Mårlind, juryledamot i Direct:
– När jag såg kampanjen tyckte jag direkt att den var väldigt bra. Vi har diskuterat en liknande kampanj att genomföra för Telenor, så det känns lite surt att de här hann före. Det är en väldigt smart idé.– Annars tycker jag, och flera i juryn med mig väldigt mycket om Forsman & Bodenfors IKEA kampanj. Även Samsung Shakedown som fick silverlejon gillades skarpt av juryn.

Kampanjen som fick ett stort genomslag världen över hade rocklegenden Iggy Pop i huvudrollen. Till kampanjen uppmanades folk att skicka in en audition till Iggy Pop himself för granskning. Rocklegenden valde sedan ut fem stycken som han spelade in en ny musikvideo ihop med över internet, för att visa på till bredbandsoperatörens kapacitet.

Vad tycker du överlag om nivån i årets omgång av Direct?

– Till en början tyckte jag att det var väldigt låg nivå, och vissa bidrag undrade man till och med varför de skickats in, men allteftersom vi kom länge in i tävlingen blev det bättre och bättre bidrag, och vinnarna höll väldigt hög nivå.

Flera bidrag som belönades var digitala bidrag, är det en utveckling som vi är på väg mot även inom Direct?

– Jag tror att det speglar nog ganska bra verkligheten - allt vi blir allt mer digitala och både skickar och får mindre ”traditionell” post. Sedan kanske det blir en backlash i framtiden, det återstår att se.

För svensk del tilldelades:

Farfar 1 guld och 2 brons med Nokia- The worlds biggest signpost.

Forsman & Bodenfors- 1 guld med IKEA- Facebook Showroom

From Stockholm With love, 1 silver- Samsung shakedown

CP+B europé, 1 brons, Posten- Magiska julkort

Draft FCB, 1 brons, Radiotjänst, Hjälten,

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.