Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stortriumf för BBH:s succékampanj

Publicerad: 5 november 2008, 07:49

Brittiska byrån BBH:s kampanj Keep Walking för Johnnie Walker tog hem Grand Prix vid IPA Effectiveness Awards. Under de åtta år kampanjen pågått har Johnnie Walker ökat med 48 procent.


Galan för IPA Effectiveness Awards hölls i London i måndags. IPA Effectiveness är den största internationella priset som belönar reklamens effekt. Alltså en 100Wattare i megaformat.

Årets stora vinnare blev Bartle Bogle Hegarty, BBH, och deras långlivade kampanj Keep Walking för Johnnie Walkers whisky.

Ett Grand Prix, ett guld och ett specialpris för bästa internationella kampanj.

Keep Walking har gått på 120 marknader, har skapat 50 reklamfilmer, 150 printannonser och Johnnie Walker har ökat sin försäljning med 2,2 miljarder dollar under de åtta år kampanjen pågått.

När BBH skapade kampanjen 1999 kom man fram till att den yttersta manliga framgången inte var materiellt välstånd utan strävan efter förbättring. En mans framgång bedöms inte efter var han befinner sig utan var han är på väg, resonerade BBH.

Samtidigt upptäckte BBH att man kunde återuppväcka Johnnie Walkers varumärkesfigur The Striding Man vilket kopplade varumärkets historia med den nya kampanjen.

– Den långlivade och globala effekten av kampanjen gjorde ett stort intryck, sade Sir John Sunderland, ordförande för IPA:s jury.

Men BBH fick inte bara pris för Keep Walking. Det blev även ett guld för KFC-kampanjen, ett silver för Audi och brons för byråns jobb med Cadbury's Biscuits.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.