Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Storvinnaren i galna reklamtävlingen

Publicerad: 10 juni 2010, 09:07

Londonbyrån Rapier tog hem The Big Chip vid Chip Awards i går kväll. Rapier fick priset för en tänkt lansering av ölet Responsibly. Kvällens stora vinnare var dr-byrån EHS 4D som tog hem reklamfilmkategorin, specialpriset Chairman Award och publikpriset för Guinnessreklamen där fotbollsspelare kysser varandra.


Publikpriset gick till den Guinnessreklamen där fotbollsspelare kysser varandra.

Annonsen som vann The Big Chip vid Chip Awards.

Chip Awards är reklamtävlingen utan gränser och regler. Årets vinnare av The Big Chip, att liknas vid Grand Prix i Cannes, tävlade i kategorin Invent your own category.

Oliver Handlos på Scholz & Friends Berlin är med i juryn för Chip Awards och menar att tävlingen är till för de stora idéerna som aldrig lämnar konferensrummet, eller fikabordet, eftersom kreatörerna vet att ingen kund skulle godta idén. Troligtvis för att idéerna är för kreativa.

Chip Awards släpper igenom allt det som andra reklamtävlingar försöker stoppa. Man uppmuntrar kopiering av andras reklam och hyllar den dåliga smaken.

Och i fall någon skulle tro något annat så är det viktigt för tävlingen att inte ta sig på blodigt allvar som många andra reklamtävlingar har en tendens att göra.

Prisutdelningen i går hölls på nattklubben The Last Days of Decadence och kunde följas direkt via en webbkamera. En minst sagt stökig tillställning.

I flera kategorier delades det inte ut pris alls och i vissa kategorier blev det inget förstapris vilket indikerar att den namnkunniga juryn i viss mån tar sitt jobb på allvar.

Kvällens stora vinnare var dr-byrån EHS 4D som tog hem reklamfilmkategorin, specialpriset Chairman Award och publikpriset (42 000 röster har kommit in under maj månad) för den homofoba Guinnessreklamen där fotbollsspelare kysser varandra.

Men det var byrån Rapier som vann det stora priset, The Big Chip, med den enkla idén med en lansering av ett öl som kallas Responsibly. Eftersom öl i Storbritannien måste märkas med varningstexten ”Drink Responsiby” löser man marknadsföring och varningstext på samma gång. Det bästa är att även konkurrenter tvingas marknadsföra ölet. Det var årets mest kreativa reklamidé enligt Chip Awards jury.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.