Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Strepsils-reklamen anspelade på pandemin – här är RO:s fällningar i januari

Publicerad: 25 januari 2021, 10:19

Reklamombudsmannen fäller Strepsils, Faluplast, quanbyquan, Greenely, Shark Gaming, Smålandsgranar och About You.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

I en 15 sekunder lång reklamfilm lovordar en animerad figur halstabletten Strepsils förmåga att döda bakterier och bekämpa virus. RO ger klippet rött ljus även om covid-19 inte explicit nämns bedömer RO att en genomsnittskonsument sannolikt får intrycket att tabletterna kan ha effekt mot viruset.

I filmen sitter ett större antal personer tätt tillsammans vid ett bord. Reklamen kan därmed leda till uppfattningen att man tack vare tabletterna kan agera i strid med gällande rekommendationer. Reklamen är framtagen ”utan vederbörlig känsla för socialt och yrkesmässigt ansvar”, skriver RO i sitt beslut.  

***

Faluplast AB:s påstående ”Sveriges säkraste golvbrunnar” var inte säkerställt med något faktaunderlag. Därmed var reklamen, som visades på Instagram, vilseledande, enligt ett uttalande från Reklamombudsmannen.

***
På Instagramkontot ”quanbyquan” visas en kvinnas överkropp och ansiktet nedanför ögonen. Hon bär en svart topp eller klänning med smala axelband. Plagget är neddraget från ena axeln så att ena bröstet blottas. Munnen plutar lätt. Framför bröstet står ett fullt vinglas. Under bilden står ”Now that we got your attention (rödljusemoji). RO finner att kvinnan genom sin klädsel, pose och texten i inlägget framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan saknar därtill koppling till de marknadsförda restaurangtjänsterna och reklamen framställer därför kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.

***
Den anmälda reklamen är påståendet ”Sveriges smartaste elbolag” på hemsidan greenely.se. En anmälare ifrågasätter om annonsören kan avgöra vad som är smartast för konsumenten och att ordvalet vilseleder många konsumenter. Reklamombudsmannen anser att påståendet är vagt och allmänt och kan av en genomsnittskonsument uppfattas på en rad olika sätt. Påståendet måste också styrkas vilket inte har gjorts här. Reklamen är därför vilseledande.

***
Artisten Jessica Andersson publicerade ett inlägg på sitt officiella Instagramkonto. Inlägget består av tre bilder och text. Inlägget omfattar information om produkten, Smålandsgranars logotyp och erbjudandet om 100 kronor i rabatt. Reklamombudsmannen anser att inlägget av en genomsnittskonsument inte omedelbart kan identifieras som reklam.

***
E-handelsplattformen aboutyou.com marknadsförde ”Välkomstrabatt” och budskapet ”20 % Extra rabatt på allt” på sajten. Flera märken var exkluderade från rean och en anmälare kände sig lurad. Reklamombudsmannen anser att begränsningarna av rean inte framgår  tillräckligt tydligt för en genomsnittskonsument vid en flyktig kontakt. Informationen längst ned på webbsidan neutraliserar inte risken för att en genomsnittskonsument blir vilseledd. Reklamen är därför vilseledande.

***
Instagramkontot ”sharkgamingsystems” publicerade ett inlägg med en kvinna som föreställer en sjöjungfru. Kvinnan ligger på sidan på en stenstrand. Hon har naken överkropp och vilar huvudet på armen. Framför kvinnan på stranden ligger en datormus och ett headset. I texten till höger om bilden står ”#LegendaryAdventures”, ”#JoinTheSharkSide”, ”#SharkGaming”.Framställningen av kvinnan som sexobjekt saknar koppling till de marknadsförda produkterna reklamen är därför könsdiskriminerande skriver RO.

*
Resumé har tidigare rapporterat om RO:s fällningar av Telia och Indy Beauty. 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.