Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Ström sågade Lowe Brindfors upplägg

Publicerad: 8 juni 2010, 10:05

Nyligen skulle Vattenfalls marknadschef presentera kampanjupplägget från Lowe Brindfors inför kommunikationsdirektör Elisabeth Ström. Enligt uppgift sågades upplägget jäms med fotknölarna. Elisabeth Ström vill inte kommentera Resumés uppgifter och Lowe Brindfors vägrar att svara på frågor.


truefalse

Vattenfalls kommunikationsdirektör och vice vd Elisabeth Ström (Foto: Björn Elgstrand)

Vattenfalls kommunikationsdirektör och vice vd, Elisabeth Ström, går fram som en orkan på kommunikations- och marknads­avdelningen. Flera oberoende källor uppger att marknadschefen Linus Almqvist har fått bakläxa efter en presentation kring kampanjupplägget från Lowe Brindfors:
– Elisabeth Ström sade att upplägget skulle göras om helt och hållet. Man kan bara fråga sig vad ett sådant beslut kostar, säger en insatt källa till Resumé.

Linus Almqvist vill varken bekräfta eller dementera ­Resumés uppgifter:
– Jag har mycket svårt att kommentera rykten av detta slag, säger han.

Via sin pressekreterare Maria Parent meddelar Elisabeth Ström att hon inte vill kommentera felaktiga rykten.

Resumé har i omgångar sökt Vattenfalls byrå Lowe Brindfors och dess vd, Bjarte Eide.

Förutom sågningen av upplägget har Vattenfalls kommunikations- och marknadsavdelning drabbats av att en rad tunga chefer på kort tid har valt att lämna företaget. Dessa är: PA-höjdaren Anna Karin Wallberg som gått till Prime PR, nordiska presschefen Erik von Hofsten som har gått till Folksam, nordiska kommunikationschefen Anne Westersund som har gått till finska Cargotec, Public Affairs-chefen på Norden-nivå Bosse Andersson, som lämnade för cirka en vecka sedan, och koncernens presschef Mark Vadasz, som valde att lämna utan att ha något att gå till. I samband med att han slutade sade han:
”Jag kan konstatera att jag och Elisabeth Ström inte ser på medierelationer på samma sätt. Det är lätt att vara ense om att vara oense.”

Samtidigt gör uppgifter gällande att en av de allra tyngsta kommunikatörerna på Nordennivå är på väg att lämna företaget, men dessa uppgifter har inte kunnat bekräftas vid pressläggning.

Förutom all turbulens kring avhoppen har den stora omorganisationen av kommunikations- och marknads­avdelningen dragit ut på tiden. Enligt uppgift skulle planen ha presenterats i början av maj, men så har ännu inte skett.

Rykten gör också gällande att Elisabeth Ström vill införa avancerade tester av med­arbetarna:
– Det stämmer att vi planerar en större omorganisation, men att denna skulle vara förknippad med intelligenstester har jag ingen information om, säger Linus Almqvist.

Parallellt byter Vattenfall inriktning på sin kommunikation och ska fokusera på lönsamhet. Samtidigt som Vattenfall äger stora kolkraftverk i exempelvis Polen och Tyskland har människor över hela Europa mötts av kampanjer där exempelvis en utmattad isbjörn försöker kravla sig upp på sönderfallande isflak medan glaciärerna smälter. Som effekt har man bland annat utsetts till världens värsta bolag vad gäller falsk miljöreklam. Men insatta källor som Resumé har talat med är skeptiska:
– Det är lika dumt att ändra till en sådan strategi som om DHL skulle börja köra på fuldiesel och säga att de tjänar mer pengar på det. Eftersom vi påverkar klimatet måste vi naturligtvis fortsätta att berätta vad vi gör för att minska utsläppen, säger en insatt källa.

Sedan tidigare är det klart att Vattenfall ska genomföra en större reklambyråpitch:
– Just nu inventerar vi vårt behov. Först i höst räknar vi med att gå ut i en större pitch, säger Linus Almqvist.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.