Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Studie: Här är de 40 starkaste digitala varumärkena

Publicerad: 30 Maj 2016, 09:28

Swish är det mest meningsfulla digitala varumärket i svenskarnas ögon, följda av Google och Spotify. Det visar en undersökning från LynxEye.


Ämnen i artikeln:

SpotifyVarumärkenSwishNetflixLynxEyeGoogleUber

Varumärkesbyrån LynEye ligger bakom undersökningen som ska ge svaret på vilka företag som står högst i kurs i svenskarnas ögon. I detta fall har de fokuserat på digitala varumärken, och respondenterna har fått bedöma vilka företag som de upplever har "ett högre syfte med sin verksamhet".

I topp hamnar betalningsappen Swish som de fyra storbankerna ligger bakom.
– Swish påminner oss om något fundamentalt. Det är allt viktigare för konsumenterna att företag anses ha ett högre syfte med sin verksamhet, men man får inte glömma bort att grunden är att addera värde i konsumenternas vardag och att det inte bara handlar om att göra ett bra CSR-arbete. Framgångsrika varumärken behöver ta en ledande roll i att driva positiv förändring som både kunden och samhället har glädje av. I all sin enkelhet gör Swish det, säger Johan Ekelin medgrundare och COO på LynxEye i en kommentar.

Tvåa på listan hamnar Google och på tredje plats återfinns musiktjänsten Spotify.
– Vi jobbar hela tiden med innovation, i allt vi gör. I grunden har vi en fantastisk tjänst, samtidigt som vi realtidsregisserar vårt varumärke för att skapa relevans och inspirera till en livsstil. Det handlar om ett samspel mellan varumärket och människor, där vi alla är delaktiga, kommenterar Spotifys kommunikationschef Sofie Grant.

Plats Varumärke   1 Swish   2 Google   3 Spotify   4 Netflix   5 Uber   6 SVTPlay   7 Skype   8 Wikipedia   9 Twitch   10 Facebook   11 Youtube   12 IMDB   13 SoundCloud   14 WhatsApp   15 Prisjakt   16 DN   17 Reddit   18 Instagram   19 Pinterest   20 Ebay   21 Blocket   22 Omni   23 Imgur   24 Linkedin   25 Tradera   26 Avanza   27 Snapchat   28 Twitter   29 Microsoft Live   30 Hemnet   31 Wordpress   32 Hitta.se   33 SVD   34 Tv4play   35 Flashback   36 Tumblr   37 Aftonbladet   38 Expressen   39 Yahoo   40 MSN

FAKTA/Om undersökningen
Fakta Purposeful Brands - Digital 2016
· 1500 respondenter mellan 18-65 år
· Beställare av studien: LynxEye brand consultants
· Datainsampling via Norstats webpaneler i ett nationellt representativt urval
· Studien i april-maj 2016.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.