Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Studie: Här är den bästa dialekten för din reklam

Publicerad: 24 Juni 2015, 12:31

Dialekter är viktigt för varumärket.

Foto: Colorbox.

Dialekter i reklam har en direkt effekt på ditt varumärke. Även om rikssvenska dominerar i reklam, är det inte alltid det bästa alternativet.


Rikssvenskan bidrar inte till att skapa en varumärkespersonlighet, utan här kan bolag snarare uppfattas som identitetslös och tappar mark gentemot konkurrenter som är mer tydliga i sin kommunikation, visar en färsk studie från Lunds universitet.

– De flesta företag vill bygga på sin varumärkespersonlighet, eftersom konsumenterna tänker på varumärket när de kommer till en köpsituation. Att inte ha en genomtänkt varumärkespersonlighet kan vara negativt för företaget på en tuff marknad, säger Lukas Morinder som tillsammans med Elin Lyrfors och Christoffer Tangen har genomfört studien.

Han fortsätter:

– Klimatet är tufft och vill man göra sin röst hörd krävs det att man särskiljer sig, annars riskerar man att bli utspelad ganska snabbt.

Resultatet baseras på enkätsvar från 381 personer som har fått lyssna på radiospottar med rikssvensk, norrländsk och skånsk dialekt. Det visar att skåningar gillar att höra skånska i högre grad än norrlänningar gillar norrländska och människor i städer med rikssvenska gillar att höra rikssvenska.

Norrländska å sin sida förmedlar varumärkespersonligheten ruggedness, vilket är synonymt med en tuff, enkel, maskulin och atletisk person med intresse för friluftsliv, natur och upplevelser.

– Vi har sett signifikanta skillnader mellan skånskan och norrländskan. Skånskan uppfattas som sofistikerat och spännande i förhållande till norrländskan, säger Lukas Morinder.

I samband med studien räknade de dialekter i rikstäckande radio. Rikssvenskan användes i överlägset flest radiospottar.

– Under en lång period monopoliserade rikssvenskan medieutrymmet. Det är nog därför den fortfarande används i så stor utsträckning även i reklam.

Vilken dialekt är egentligen den absolut bästa att använda?
– Vi har varken strävat efter eller lyckats få fram en universallösning på det. Jag skulle också vilja att någon tar vid och tittar närmare på andra spännande dialekter som göteborskan, småländskan och gotländskan. Man får se det här som en pilotstudie inom ett område som är relativt outforskat hittills.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.