Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Studie: här är nätets fem personligheter

Publicerad: 7 oktober 2013, 13:50

Konsumenter döljer sina verkliga identiteter på nätet och anammar en ”digital personlighet.” Det konstaterar Mastercard i en global studie. Rapporten identifierar också fem personlighetstyper på nätet.


Ämnen i artikeln:

Mastercard

”Open Sharers”, ”Simply Interactors”, ”Solely Shoppers”, ”Passive Users”  och ”Protective Protectors”.

Det är de fem personlighetstyperna på  nätet.  I alla fall om man får tro Mastercards globala rapport.

–  Vår undersökning visar att oavsett vem du är och var du bor, delar alla  något gemensamt när det kommer till hur vi agerar och beter oss på  nätet, nämligen utifrån en av dessa fem unika globala  personlighetstyper, säger Theodore Iacobuzio, vice vd för MasterCard  Global Insights Group, som ligger bakom studien.

”Open Sharers”  består framförallt av män, 60 procent, och hälften i gruppen är online  mer än tio gånger per dag. Om man delar med sig av personlig information  så förväntar man sig också något i utbyte.

”Simply Interactors”  omfattar dedikerade sociala nätverkare, men är inte särskilt tekniskt  kunniga. 80 procent i gruppen kollar upp produkter på nätet, men 63  procent föredrar ändå att shoppa i en fysisk butik. De är inte rädda att  lämna ut uppgifter om sig själva.

”Solely Shoppers” karakteriseras  av sin tillit till nätet när det gäller smart shopping. En klar  majoritet, 90 procent, gör research på nätet innan köp. Hälften använder  mobilen för att kolla upp priser.

Mastercard konstaterar att gruppen  har en låg kännedom om riktad marknadsföring – endast 37 procent vet att  sociala mediesajter använder deras personliga information för att rikta  erbjudanden.

”Passive Users” är inte lika övertygade om värdet av internet och spenderar minst tid på nätet av alla fem grupper.

Gruppen  är heller inte så aktiv i sociala nätverk eller när det gäller att  handla online. Man shoppar mer från sina mobiler än andra grupper.

”Proactive  Protectors” är extremt medveten om riktad marknadsföring – 82 procent  vet om att marknadsförare kan hitta en person genom sökhistorik på  nätet. Gruppen använder sociala medier och är mycket restriktiv när det  gäller att lämna ut privata uppgifter.

Mastercard-studien visar att  när konsumenter befinner sig på nätet så blir ålder, kön eller  nationalitet sekundärt.  Mastercard menar att det skapas ett ”socialt  medborgarskap” i stället.

Mastercards undersökning omfattar nio marknader och 9 000 konsumenter i åldern 16-65 år.
Mastercard erbjuder även ett personlighetstest – här är testet.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Mastercard

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.