Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Studie: Normala modeller säljer bättre än supersmala

Publicerad: 10 Juni 2015, 13:03

Foto: Modcoth

Det supersmala kroppsidealet för kvinnliga modeller är inte bara dumt och förlegat - det är även dåligt för affärerna.


Ämnen i artikeln:

ModeCalvin KleinReklam

Det supersmala kroppsidealet för kvinnliga modeller är inte bara förlegat och dumt – det är även dåligt för affärerna. Det visar en färsk studie från University of Kent, som publicerats i European Journal of Marketing.

"Vi ville undersöka om kvinnor verkligen föredrar size zero-modeller framför normalstora modeller", säger professor Xuemei Bian.  Forskarteamet genomförde tre studier med 530 kvinnor i åldern 18-25 som fick se reklamkampanjer för såväl kända som fiktiva varumärken, där modellens storlek varierade från supersmal till normalstor.

Efter att ha analyserat svaren fick de ett resultat som går stick i stäv med modebranschens etablerade kroppsideal. I annonser för etablerade varumärken kunde den supersmala modellen bytas ut mot en normalstor utan att konsumentens uppfattning av produkten påverkades. När konsumenten såg kampanjer för fiktiva varumärken genererade annonserna med de normalstora modellerna till och med mer positiva uppfattningar om produkten. Forskarna fann även att den positiva effekten av att använda normalstora modeller var som störst hos kvinnor med lågt självförtroende.  

"Vår forskning visar att modeindustrin inte har något att frukta i att använda normalstora modeller i sina annonser. Tvärtom, de kan snarare sälja mer genom att skippa de supersmala kropparna", säger professor Bian i en kommentar.  

Studiens resultat ger stöd åt den senaste tidens initiativ för att förändra modeindustrins kroppsideal, där tex Calvin Klein använde en size 10-modell i sin kampanj "Perfect Body".

I våras röstade Frankrike igenom en lagändring som förbjuder modehus och agenturer att anlita modeller med ett BMI under 18. Den som bryter mot förbudet kan dömas till sex månaders fängelse och böter på upp till 75 000 euro. Sedan tidigare har bland annat Spanien, Italien och Israel instiftat liknande regleringar.

Viktor Bodelius

Ämnen i artikeln:

ModeCalvin KleinReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.