Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Studio Total bakom bluffen om sexskola

Publicerad: 11 januari 2012, 07:37

Studio Total plockade in Ylva Maria Thompson som rektor för den fejkade sexskolan i Östterike.

Foto: Scanpix.

Nyheten om att världens första sexskola i Östterike har invigts skapade uppmärksamhet världen över, men Resume kunde rapportera att den var falsk. Idag, onsdag, avslöjar Dagens Nyheter att reklambyrån Studio Total låg bakom den fejkade nyheten.


Ämnen i artikeln:

Studio Total

Studio Total skapade stor uppmärksamhet i Almedalen i och med att man låg bakom jippot med dåvarande FI-ledaren Gudryn Schymans uppeldning av 50.000 kronor.

Idag, onsdag, kan Dagens Nyheter avslöja att Studio Total även ligger bakom den uppmärksammade "nyheten" om att världens första sexskola har invigts i Östterike.

Resume.se rapporterade att sexskolan var en bluff redan i december, nu står alltså klart att det var Studio Totals upptåg.

Metro och Daily Mail är bara några av de tidningar som i november förra året skrev om Austrian international school of sex, AISOS.

Enligt DN spreds nyheten i samband med en presskonferens i Wien där ett 30-tal journalister samlats för att bland annat lyssna på skolans svenska rektor – Ylva Maria Thompson.

Hon förklarade bland annat att: "betoningen ligger på hur man ska bli en bättre älskare."

Men nu visar det sig alltså att Tomas Mazetti från reklambyrån Studio Total också var närvarande vid presskonferensen.

– Vi hade precis genomfört en bluff i Österrike där vi tryckte felstavade Kafkaböcker som vi skickade ut till medierna. Strax efter att bluffen uppmärksammades hade vi presskonferens för sexskolan och ingen ifrågasatte nyheten, säger Tomas Mazetti till DN.

Kampanjen kring den falska sexskolan skedde för undgomsförbundet för den österrikiska motsvarigheten till svenskt Näringsliv – Österreichischer Wirtschaftsbunds.

Enligt Tomas Mazetti ville ungdomsavdelningen väcka debatt om allt möjligt.

– Jag tycker att det är bra om människor ifrågasätter vad som står i medierna. Journalister har ett ganska tufft jobb i dag, det finns inte mycket tid att kolla igenom saker och det är nog en diskussion som kan vara bra bra att föra ibland, säger Tomas Mazetti till DN.

Enligt honom tog 300 miljoner människor världen över till sig nyheten.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Studio Total

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.