Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sturegallerian stoppar reklamen

Publicerad: 6 november 2013, 08:30

Foto: Bild från Instagram.

(UPPDATERAD) Fars dag sker på söndag. Sturegallerian har tagit fram reklamaffischer för trosor där reklambudskapet är ”Please, please him.” Bilden har väckt skarpa reaktioner i sociala medier. Sturegallerian stoppar nu reklamen.


Ämnen i artikeln:

Sturegallerian

– Jag blev först förbluffad och visste inte hur jag skulle tolka den.  Först tänkte jag att den riktar sig mot någon som ska tillfredsställa  pappa, sen tänkte jag att de kanske var så moderna att de menar att  pappa också kan ha trosor, säger Daniel Eskils till Metro.

Han var den som publicerade bilden på Instagram. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig i sociala medier.

"Härligt att också se hur underkläder återigen är till att för att  behaga andra och inte dig själv. Önskar denna cementera idé ska dö ut  någon gång", skriver en användare på Instagram.

Rodeo-redaktören Agnes Braunerhielm skriver:
”Ursäkta, men är ej FARS dag när barn ger present till sin pappa.

Hon skriver också i ett mejl till Metro.
”När  jag såg affischen var det första jag tänkte på de senaste dagarnas  pedofilrättegångar. Trosor till Fars dag, är det något sjukt  skämt?....De vill tydligen att en kvinna ska erbjuda sig själv som  present till far på Fars dag.”

Marie Jälmestål, marknadskoordinator på Newsec som förvaltar Sturegallerian, skriver till Dagens Media:
"Det är olyckligt att vissa känner sig förolämpade av Sturegallerians Fars Dag kampanj. Det är på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. I så fall hade vi aldrig valt den vägen. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprör och ersätter dem med traditionella presenter."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Sturegallerian

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.