Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Succé för fejkad tv-reklam

Publicerad: 30 september 2010, 06:47

Tv-reklam fungerar.
Det har Television Bureau of Canada bevisat med fejkad tv-reklam.


I början av året sändes en större tv-kampanj för TheMiracleFood.ca där broccolis mirakulösa egenskaper hyllades. Kampanjen gjordes av John St i Toronto.

Nu har den kanadensiska tv-branschens organisation Television Bureau of Canada och avslöjat att allt var fejk. Trots det var den mycket lyckad.

Bakgrunden var allt fler rapporter om att det ökade antalet digitala videobandspelare och som skulle leda till att alla tv-tittare skulle spola förbi reklamen.

Television Bureau of Canada resonerade att om man lyckades höja intresset för något så trivialt som broccoli genom tv-reklam måste tv fortfarande fungera som reklamkanal.

Utvärderingen visar att under den fem veckor långa kampanjen startades det Facebookgrupper som samlade 20 000 broccolifantaster, försäljningen av broccoli steg med 8 procent och kanadensarna köpte för miljontals kronor.

Nu ska man göra en uppföljande reklamkampanj om tv-reklamens nytta. Helt autentisk, får man utgå från.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.