Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Succé för IKEA:s Second Hand-kampanj

Publicerad: 29 oktober 2013, 11:02

Billy-bokhyllor fann nya hem IKEA-kampanjen.

Foto: Pressbild.

IKEA vill hjälp kunderna att sälja vidare begagnade möbler. Tillsammans med norska byrån SMFB startades en secondhand-sajt där möbler som Billy, Effektiv och Kivik fick hjälp att hitta nya hem. Intresset var stort och alla utannonserade möbler såldes vidare.


Ämnen i artikeln:

IKEA

Den norska byrån SMFB startade tillsammans med IKEA ”The Second Hand  Campaign”. Tanken var att göra det lättare för IKEA:s kunder att sälja  vidare sina möbler genom butikens egen second hand-sajt. De begagnade  IKEA-möblerna marknadsfördes genom riktiga kampanjbilder, reklamannonser  och webb-banners, uppger adage.com.

IKEA och SMFB gick ut och  frågade IKEA:s kunder om de behövde hjälp att sälja sina begagnade  möbler.

Gensvaret var stort och 50 personer av de som svarade valdes ut till  kampanjen, uppger adage.com.

IKEA samlade sedan de begagnade möblerna  och producerade riktiga annonser för produkterna. Bredvid bilden på  produkten som utannonserades fanns säljarens telefonnummer utskrivet så  att potentiella köpare hade möjlighet att höra av sig.

Förutom  reklamannonserna förvandlades även IKEA:s egen Facebook-sida till en  köp- och säljplattform för begagnade möbler varje söndag.

Kampanjen  pågick under åtta veckor och resulterade i att alla möbler som  utannonserades såldes vidare, enligt Adage.

Susanna Sköld

Ämnen i artikeln:

IKEA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.