Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Succé för kissannonsen – Åkestam kammar hem två guldlejon

Publicerad: 19 Juni 2018, 10:07

Girlpower! Petronella Panérus, Digge Zetterberg Odh och Hanna Meijer.

Foto: Julia Lundin

Grattis Åkestam Holst! Byrån ror hem två guld i kategorin Print för sin hyllade kissannons i stor konkurrens. Det var länge sedan Sverige vann i kategorin.


Ämnen i artikeln:

Petronella PanérusReklambyråerDigge Zetterberg OdhÅkestam HolstCannes Lions 2018Magnus JakobssonReklamEvelina Rönnung

Sverige har inte vunnit i print på flera år och har inte heller varit speciellt förekommande i nomineringslistorna. Men under 2018 förändras detta. Det var året då Åkestam Holst uppfann kissannonsen.

Åkestam Holsts "Pee ad" vinner nu två guldlejon i stor konkurrens med andra printannonser.

– Kvalitén bland årets printannonser var exceptionell. Man tittar ofta igenom mycket skräp, men det fanns inget i år. Det var så tuff konkurrens, berättade Kate Stanners, styrelseordförande och global kreativ chef för Saatchi & Saatchi.

Sex personer från Åkestam Holst flög ner till Cannes så fort de fick beskedet från delegationen. Byråns creative director Magnus Jakobsson valde dagen till ära att ta en tur ut på havet i Cannes. Resumé möter upp vd Petronella Panérus, systerbyrån Making Waves talangchef Digge Zetterberg Odh samt art director Hanna Meijer, som hållit en föreläsning under Cannes Lions.

– Fantastiskt. Det är vårt kollektiv som gör detta möjligt, säger Petronella Panérus.

Ikea Pee ad är den senaste i raden av kampanjer i serien "Där livet händer" som Åkestam Holst gjort för Ikea. Den fungerar även som ett graviditetstest – genom att applicera ett urinprov på en speciell yta i annonsen kommer information om att IKEA:s spjälsäng Sundvik är billigare med IKEA Family-rabatt att träda fram, förutsatt att du är gravid. Annonsen är framtagen av kreatörerna Evelina Rönnung och Hugo Wallmo i samarbete med Marcene Labs.

Hade ni detta på känn?
– Ja, men lite. Man får gambla och våga lite. Det kändes som att vi kunde kamma hem denna.

Digge Zetterberg Odh:
– Att det är ett varumärke som Ikea, som redan gör så mycket fantastisk reklam, gör det ännu mer imponerande. Ribban är redan så hög, men det är som om Åkestam Holst överträffar sig själva hela tiden.

Hanna Meijer:
– Det är hela konceptet som gör vinsten. Det andas kreativitet och det är ett sätt att tänka utanför det traditionella.

Att utforma kampanjen tog cirka ett år från idé till hantverk. Där var tålamodet en övergripande faktor, berättar Panérus.

– Det handlar om en otrolig uthållighet. Vår produktionsledare Mimmi Morén var väldigt tålmodig och jobbade hårt under en lång tid för att få det att fungera. Ursprungsidén kommer från en liten arbetsgrupp som sedan har växt till ett maskineri.

Innovationen står för sig, och reaktionerna har varit helt överväldigande, med uppmärksamhet från hela världen.

– Det har överträffat förväntningarna, säger Petronella Panérus.

Årets Grand Prix i Print gick till brasilianska byrån Africa för kampanjen "Tagwords" för Budweiser. Här kan du läsa mer om den.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.