Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Succé för schlagerkampanj

Publicerad: 17 Februari 2011, 15:16

Tex Mex möter Melodifestivalen möter EMD. Kampanjen ”Oemotståndlig mat” är redan efter två veckor en stor succé. Bakom kampanjen står kommunikationsbyrån Valentin&Byhr.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenSanta MariaValentin&Byhr

På kampanjsajten melodifestivalen2011.santamaria.se kan besökarna sjunga in sin egen version av EMD:s hit ”Baby goodbye” och därmed delta i en tävling där andra besökare kan rösta på bidragen. Vinnaren får en musik- och videoinspelning i EMD:s studio.

– Redan efter två deltävlingar har vi fått in nästan 2000 bidrag, vilket är långt över vad vi hade räknat med, säger Lars Jönsson, strategisk projektledare på Valentin&Byhr.

Melodifestivalen och ”Tex Mex”-mys har redan sedan tidigare ett etablerat samband och det man vill göra med kampanjen var att ytterligare lyfta fram kopplingen mellan de två.

– Vi testade det här redan förra året men i år har vi valt att lägga i en högre växel. Genom att engagera EMD som en partner och ett ansikte får vi med oss hela deras fanbase, säger Lars Jönsson.

Man kommer att köra kampanjen i flera olika medier och kanaler men fokus kommer att ligga på att den sprider sig själv i de sociala medierna. Vilket lyckats bra hittills.

–    Det är EMD-fansen och melodifestival-fansen som driver kampanjen nu, den lever sitt eget liv.

Sajten har hittills lockat över 60 000 unika besökare och 100 000 besök totalt. Lars Jönsson vågar inte spekulera i hur många besökare man kan hoppas på innan kampanjen är slut.

– Vi vågar inte sätta någon ny prognos, varje gång vi satt någon har den överträffats och vi har fått räkna om den.

De tio bidrag som får flest röster på sajten kommer att gå till en final där en jury, bestående av EMD och Malin Brodén från Santa Maria, plockar ut en vinnare som får spela in med EMD.

Valentin&Byhrs arbetsgrupp för kampanjen består av: Lars Jönsson (strategisk projektledare), Marcus Lindh (ad), Joachim Larsson (copy), Johan Nerman (copy), Zeynep Sahin (grafisk designer), Lottie Norman (operativ projektledare), Erika Lindblom (grafisk designer) och Annika Lundholm Moberg (grafisk designer).

Övriga byråer som varit involverade i projektet är fredag Eventbyrå, Domingo PR, Ottoboni och Vizeum.

</div>

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.