Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Succé för The Swedish Number – INGO vinner sitt första Grand Prix någonsin

Publicerad: 20 Juni 2016, 17:50

INGOs cd Josefine Richards är glad över Sveriges och byråns framgångar i Direct.

Foto: Kampanjbild och Yasmine Winberg.

Den svenska förhandsfavoriten "The Swedish number" sopar banan i kategorin Direct och kammar hem ett Grand Prix och två silver.


Ämnen i artikeln:

Le BonThe Swedish NumberIngoCannes Lions 2016Josefine RichardsF&B

När det står klart vilka vinnarna blir i Direct har Sverige omvandlat sina nio nomineringar till sex lejon.

Förutom INGOs "The Swedish Number" belönas även byråns kampanj för Lidl, "Le Bon" med ett brons- och ett silverlejon.

Sveriges femte lejon går till F&B som vinner ett silver för IF-appen "Slow Down GPS".

– "The Swedish Number" älskades av alla, den är genial. I juryn funderade vi på vad som är Direct i dag, vad som får folk att agera. Den brutala enkelheten i att fira yttrandefriheten och människor var det som avgjorde, sa juryns ordförande Mark Tutssel som till vardags är global kreativ chef på Leo Burnett Worldwide, på presskonferensen som hölls i samband med att vinnarna presenterades.

INGOs cd Josefine Richards sitter med i juryn för Direct. När Resumé träffar henne är hon sprudlande glad över byråns framgångar.

– Jag är otroligt stolt över mitt land och att vårt bidrag representerar tryck- och yttrandefrihet, säger hon.

Heinekens kampanj Brewtrolium, som omvandlar öl till bränsle, var närmaste konkurrent till INGO beträffande att vinna en Grand Prix. Men Josefine Richards berättar att det som avgjorde var den absoluta direktkontakten som "The Swedish Number" medför.

I intervjuer med oss tidigare har du pratat om att du tror på det analoga snarare än det digitala, som ju "The Swedish Number" är ett exempel på.
– Jag blev oerhört glad över att människor i juryn förstod hur vi menade. Allt ska vara digitalt och innovativt i dag, men jag tror att många känner sig inspirerade av The Swedish Number.

Hon fortsätter:
– Det är fjärde året i rad som INGO belönas i Cannes Lions, att få toppa det med ett Grand Prix är helt fantastiskt!

Överlag då, vad säger du om resultatet för Sverige i Direct?
– Det känns jättebra. Det märks att Sverige har ett gott rykte i de här sammanhangen och att juryn har ett gott öga till oss. Så fort jag sa att Sverige stod för ett bidrag var det tydligt att många jurymedlemmar förväntade sig stora saker.

Senaste gången en svensk byrå vann Grand Prix i Cannes var 2014, då Forsman & Bodenfors tog hem två sådana för Volvo Trucks "Live Test Series".

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.