Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Succé-vd:n ratar reklambyråer

Publicerad: 18 Januari 2011, 11:01

Johan Andersson har blivit mångmiljonär på spikmattor och promenadband. Men trots tung annonsering går inte en krona till reklambyråer.


Johan Andersson. Foto: Pressbild.

Hans företag Datura har tjänat en förmögenhet på spikmattor. När efterfrågan var som störst såg Johan Andersson till att importera ett jättelager medan konkurrenterna inte lyckades möta efterfrågan. Sedan dess har han introducerat ett promenadband som även det säljer i stora volymer.

En nyckel till framgången för Datura är den tunga marknadsföringen för sina produkter som säljs under varumärket Attract. Enligt Dagens Industri annonserar Johan Anderssons företag för drygt 20 miljoner kronor per år.

– Jag tycker det är spännande att vårt relativt lilla bolag kör stordrift som annonsör. Men vi vet naturligtvis att annonsvolymerna har stor påverkan på försäljningen. Vi jobbar ytterst noga med uppföljning, säger han till DI.

Trots insikten om reklamens påverkan på försäljningen ger han kalla handen åt reklambyråer. Johan Andersson testade en gång att anlita professionella reklammakare men avslutade samarbetet snabbt. I reklamen för hans promenadband som just nu går i tv står han själv för idén och har skrivit texten till sången.

– De ville att jag skulle arbeta med stora bilder och känslor. Det fungerar inte. Våra annonser gör vi själva och de innehåller jättemycket information, många referenser och anses säkert som plottriga av reklamfolk. Men de fungerar, säger Johan Andersson till Dagens Industri.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.