Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Succéår för Sverige – 47 lejon hittills

Publicerad: 24 Juni 2016, 15:31

Svensk reklam står sig bra i världskonkurrensen.

Foto: Fredrik Thambert.

Med bara en dag kvar av Cannes Lions har Sverige plockat hem 47 lejon. Det är över dubbelt så många som fjolårets 24.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2016

På midsommaraftonen – Cannes Lions näst sista dag – uteblev guldvinsterna för svensk räkning. Däremot prisades Sony Music Sweden och INGO med totalt tre silverlejon, Forsman & Bodenfors med två i brons.

INGO leder fortfarande den svenska byråtoppen framför Forsman & Bodenfors, tack vare framgångarna med "The Swedish Number" och "Le Bon". Men det är fortfarande fyra kategorier kvar; Titan, Integrated, Film och Film Craft. I dem har F&B sju nomineringar jämfört med INGO:s enda. Totalt har Sverige 16 lejonchanser kvar.

Rekord i antal lejon tog Sverige 2012, då resultatet blev 48 stycken. Även om det är fler kategorier i år och således fler möjligheter till lejon, har vi alltså mycket goda chanser att slå all time high.

Nomineringarna som är kvar:

Film
TBWA 2
DDB Stockholm 2
Forsman & Bodenfors 2

Film Craft
CP+B 2
Forsman & Bodenfors 3
DDB Stockholm 3

Integrated
Forsman & Bodenfors 1

Titanium
INGO 1
Forsman & Bodenfors 1

--

Byråtoppen – dag 5
INGO 1 Grand Prix, 4 guld, 9 silver, 5 brons
Forsman & Bodenfors 1 Grand Prix, 1 glas, 3 guld, 2 silver, 9 brons
Prime 1 guld, 3 silver, 1 brons
Garbergs 1 product design
Sony Music Sweden 1 silver
Åkestam Holst 1 brons
DDB Stockholm 1 brons
We are yours 1 brons
Acne Advertising 1 brons
Kärnhuset 1 brons


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2016

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.