Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Succékampanj får Lego att dumpa Shell

Publicerad: 9 Oktober 2014, 07:21

Lego bryter med Shell.

Miljöorganisationen Greenpeace har i en rad uppmärksammade kampanjer utövat påtryckningar gentemot Lego angående leksakstillverkarens samarbete med Shell. Nu står det klart att Lego stoppar alla framtida samarbeten med oljejätten.


Ämnen i artikeln:

ShellLego

Greenpeace har pressat Lego i flera månader och väckt stor uppmärksamhet med sina kampanjer där figurerna, byggnaderna och båtarna är i Lego-storlek.

Greenpeace meddelar också att över en miljon mejl har skickats från konsumenter världen över.

Leksakskoncernen lovar nu att inte ingå några nya samarbetsavtal med Shell, enligt Greenpeace.
– Vi är väldigt nöjda med Legos beslut att, efter nära ett halvt sekels partnerskap, överge framtida samarbeten med Shell. Nu visar Lego på riktigt miljö- och klimatansvar. Det har alltid varit obegripligt för mig varför de skulle samarbeta med en av världens värsta klimatbovar, säger Annika Jacobson, chef på Greenpeace i Sverige i en kommentar.

Greenpeace meddelar att tillkännagivandet kommer efter att Shell har kommit med nya planer på att borra i Arktis under nästa år.

Miljöorganisationen menar att Shells planer är kontroversiella eftersom oljejätten flera gånger förlorat kontrollen över sitt borrfartyg, enligt Greenpeace.

– Lego som är världens största leksaksföretag, har varit Shells viktigaste samarbetspartner för att köpa folkligt stöd och stärka sitt varumärke. När LEGO nu vänder Shell ryggen innebär det är ett hårt slag för oljebolaget, säger Annika Jacobson i en kommentar.

Greenpeace-kampanjen inleddes den 1 juli och miljöorganisationen har hållit protestaktioner på bland annat Legoland i Danmark och Storbritannien och över 5 miljoner människor har sett kampanjvideon "Everything is not awesome".

Lego-gruppens vd, Jørgen Vig Knudstorp, har gått ut med följande kommentar:
"Vi överväger kontinuerligt olika sätt hur vi ska kunna leverera vårt löfte om att ge barn kreativa sätt att leka. Vi vill tydliggöra att såsom läget är nu så kommer att förnya vårt kontrakt med Shell när det nuvarande kontraktet löper ut."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ShellLego

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.