Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Succékampanjen – en bluff

Publicerad: 4 juni 2008, 08:09

Tack vare – eller kanske på grund av – den enorma framgång Beckmanseleven Erik Nordenankars ”Biggest drawing in the world” har fått så har konstnären och framtida reklamaren tvingats lägga ut på sin hemsida att projektet är fiktion.


Erik Nordenankar.

Filmen om ”Biggest drawing in the world” blev en enorm viral succé och har i skrivande stund nära 264 000 tittningar.

Samtidigt började flera svenska och internationella tidningar skriva om projektet och påpeka flera problem – DHL kan inte ha gjort den ritade resrutten, en GPS-sändare går inte igenom en aluminiumväska och batteriet skulle aldrig ha räckt så länge, 55 dagar, som projektet ska ha tagit.

Brittiska Telegraph har skrivit en stor artikel, liksom Wired med flera.

Igår, onsdag, lade därför Erik Nordenankar ut en disclaimer på sin hemsida biggestdrawingintheworld.com där han skriver:
”På grund av all diskussion på internet och offline så vill jag klargöra några saker. Det här är mitt examensprojekt i Reklam och Grafisk Form på Beckmans. Jag tror att man skulle kunna genomföra projektet i verkligheten men på grund av min extremt begränsade budget (omkring 20 000 kronor) så var det inte möjligt. Därför har jag genomfört det på ett fiktivt sätt. Så för att vara tydlig: Det här är fiktion.  DHL har aldrig transporterat GPS:n någonstans. DHL tillät mig filma delar av deras distributionsområden. Det här är ett personligt examensprojekt.

Det har också diskuterats om detta är en kopia av ett annat projekt theworldismycanvas.com, men så är inte fallet. Mitt projekt var redan på gång när det andra sjösattes. All the best, Erik Nordenankar.”

Resumé har sökt Erik Nordenankar utan resultat.

Maria Lindholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.