Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sunit dansar toppless för Ica-Stig

Publicerad: 4 februari 2009, 16:23

Hans Mosessons och hans karaktär Ica-Stig fyller 64 år. Det blev utgångspunkten i Kings reklamkampanj för Ica där en man hoppar upp ur en tårta. Nu kan du göra samma sak själv. Se Kings vd Sunit Mehrotra i vild toppless-dans.


King gjorde 2008 en kampanj för Ica ”I love eco” i Norge där besökarna kunde skapa egna interaktiva vykort med sig själv som dansare. Kampanjen blev enormt lyckad och fick cirka en halv miljon besökare. Nu testar byrån konceptet på den svenska marknaden.

– Ica-Stig fyller 64 år så vi har valt att låta folket få vara med att fira honom på nätet. Effekten av kampanjen i Norge var enorm så nu har vi utvecklat motorn och testar den i Sverige. Det roligaste i Norge var att vi fick pris för kampanjen, fast inte ett reklampris utan från Norges dansförbund för att vi främjade dans, säger Thomas Larsson på King.

Kampanjen fick även pris i Norge för ekologisk marknadsföring.

Kampanjsajten i Sverige har legat uppe en dryg vecka. Hittills har 25 000 personer besökt sajten. King har dock inte kört en enda banner för den utan förlitar sig helt på spridning via bloggare och Facebook.

– Målet är att kampanjen ska spridas helt viralt. Vi har en liten blänkare på ica.se och så nämner vi i slutet av reklamfilmen att man kan dansa för Stig på ica.se men det är allt. Vi hoppas att det får en stark spridning ändå. Bara man hittar de rätta ställena att få ut länken så går det jäkligt fort. Det blir som ett pyramidspel, säger Thomas Larsson.

Genom att ladda upp ett foto på sig själv kan man få se sig själv dansa för Stig. Filmen kan sedan spridas till vänner via mejl eller läggas upp på Facebook.

Vad är målgruppen?
– Ja, alla som vill skratta.

Klicka här för att se  Sunit Mehrotra dansa

Ica

Byrå: KING
Produktionsbolag webb: From Stockholm With Love
Produktionsbolag film: Tre Vänner

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.