Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sunit Mehrotra tror på långa förhållanden

Publicerad: 24 maj 2013, 09:34

Sunit Mehrotra förelästa på Resumés Talangforum på torsdagen.

Foto: Krister Berntsson.

Ett av Kings framgångsrecept är långsiktiga förhållanden med kunderna. Det berättade Kings vd Sunit Mehrotra på Resumés Talangforum på torsdagen. – Vi har ingen affärsplan och vi vill egentligen inte vara ett företag, förklarade han också.


Ämnen i artikeln:

KingTalangforumSunit Mehrotra

Det har gått tjugo år sedan Frank Hollingworth och Sunit Mehrotra startade det som idag är en av landets mest framgångsrika byråer. Och en  av nycklarna till framgången är långsiktiga förhållanden.

– Vi går alltid in i samarbeten med tanken att jobba länge med  kunden, säger Sunit Mehrotra. Vi tackar ofta nej till pitcher för att  vi inte kan se ett långt samarbete framför oss.

Majoriteten av Kings kunder har följt med byrån i 10-15 år, så långsiktighet är verkligen ett av byråns signum.

– Det handlar om att hela tiden ta reda på mer om kunden, säger  han. Det är viktigt för oss att verkligen känna vart kunden är på väg.  För att inte fastna i invanda rutiner byter vi arbetsgrupper för  kunduppdragen med jämna mellanrum.

En annan sak som är viktigt för Sunit Mehrotra är viljan att vara en stor liten byrå.

–  Frank och jag bestämde tidigt att vi inte ville vara en nätverksbyrå,  säger han. Det handlar om kontroll från vår sida. Vi ska vara stora nog  att kunna ta internationella uppdrag, men samtidigt ska vi kunna veta  exakt vad vi håller på med. Vi vill inte vara fler än 40 personer. Vi  har prövat att vara fler men då går mycket av delaktigheten bland  personalen förlorad.

Kings arbetssätt bygger mycket på ifrågasättande. Allt arbete på  byrån sker öppen och alla förväntas komma med åsikter om allas arbeten.  Men det är inte bara internt som ifrågasättandet är en regel. Kunderna  ifrågsätts också oavbrutet.

– Många kan tycka att vi är arroganta, men vi har ett speciellt  sätt att arbeta på. Det är jobbigt att jobba på King och det är jobbigt  att vara kund hos King. Men vi vill inte ha det på något annat sätt.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.