Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Super Bowl-kampanjen – som man inte hade råd med

Publicerad: 1 December 2014, 14:56

Droga 5:s onlinekampanj för öltillverkaren Newcastle med Oscars-nominerade Anna Kendricks i fokus sågs av miljontals amerikaner under SuperBowl. Det speciella med reklamen är att den handlar om att Newcastle inte har råd att göra SuperBowl-reklam.


Ämnen i artikeln:

Super BowlDroga 5

Öltillverkaren Newcastle har en årlig mediebudget som endast motsvarar hälften av prislappen på 4 miljoner dollar för en 30-sekundersreklam i SuperBowl, enligt Adweek.

Droga5 och Newcastle har gjort en grej av detta med kampanjen "If We Made It."

Kampanjen innehöll över 12 videoklipp med alltifrån melodramatiska teasers till galna storyboards, snopna fokusgrupper och fräckheter kring Super Bowl-reklam från andra varumärken, skriver man. Allt med en röd tråd om att Newcastle inte har råd med Superbowl-reklam.

Adweek utser den nu till årets bästa kampanj:
"Ambitiös och smart, If We Made It" här kan man skapa sig en bild av hur otroligt episkt och löjlig förträfflig reklamen hade blivit om öltillverkaren verkligen hade skapat en Superbowl-reklam", skriver Adweek.

Anna Kendrick är mest känd för rollen som Jessica Stanley i Twilight, men har spelat i ett antal filmer och tv-serier.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Super BowlDroga 5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.