Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Supergasellen med 1,5 miljarder i omsättning – ingen reklam

Publicerad: 2 december 2014, 11:05

Jens Berlips till vänster, John Patrick Berlips till höger.

Foto: Apoex.

DI har precis utsett Apoex till Årets Supergasell. Företaget har skapat 1,5 miljarder kronor i omsättning, har 100 anställda och har en ljummen inställning till reklambyråer – men öppnar i alla fall upp för att jobba med pr-byrå.


Ämnen i artikeln:

ApoteketDI

– Vi har än så länge jobbat med mycket research och riktat oss till föreningar för tandläkare, veterinärer och folk på sjukhus. Vi har inte haft några riktiga reklamkampanjer att tala om och är inte så intresserade av det heller, säger den ene grundaren Jens Berlips, som också är vd på företaget.

Apoex grundades år 2010 och säljer läkemedel och förbrukningsmaterial till både privata och offentliga vårdaktörer.

Målgruppen består av cirka 12 000 tandläkare, 2 000 veterinärer och sjukvårdspersonal inom både offentlig och privat vårdverksamhet.

Hur har ni jobbat med marknadsföring när ni har lyckats bygga en verksamhet som omsätter 1,5 miljarder kronor och har 100 anställda och det bara på fyra år?
– Marknadsföringsbiten kom in väldigt tidigt och det beror lite på vad man lägger in i själva ordet. Vi har skött det själva och jobbat aktivt med att förstå våra kundgrupper. Vi tänkte att man kanske saknar något efter att Apotekets monopol försvann, säger Jens Berlips.

Han berättar att det rent praktiskt har handlat om att jobba med research och vända sig till olika föreningar där tandläkare, veterinärer och sjukvårdspersonal är verksamma.

– Vi har inte jobbat så mycket med reklam historiskt sett, utan vårt arbete har mer handlat om hur vi kan erbjuda kunderna bättre tjänster, säger Jens Berlips.

Apoex har från gång till annan blivit uppringd av en reklambyrå, men har då visat en ganska ljummen inställning.

Ni har inte jobbat aktivt gentemot branschtidningar och annat?
– Vi jobbar selektivt och har väl mer känt att våra konkurrenter läser sådana tidningar, säger Jens Berlips.

Apoex har även tagit fram kommunikationsplaner på egen hand, men öppnar nu för att plocka in en pr-byrå.

– En viktig del av vår omsättning kommer från offentlig sektor och där handlar det ju mest om pris och att visa kvalitet, men när det gäller privatkunder är det ju viktigt att vi når ut med vår kommunikation, säger Jens Berlips.

Pr gentemot media kräver en annan kompetensprofil än vad bröderna har, resonerar han.

Hur tänker ni kring sociala medier?

– Det är inte lika viktigt för oss som för ett konsumentvarumärke, men det är ändå en plattform för att kommunicera med kunderna. Jag kan väl också säga att jag fick många likes på min privata Facebook-sida efter att vi utsetts till Supergasell, säger Jens Berlips.

Apoex har också internationella planer, men att han inte riktigt har satt ned foten i den frågan ännu.

Man blir ändå lite förvånad att ni har lyckats skapa det här helt på egen hand?
- Vi hade inte lyckats utan att jobba med kommunikation, men vi har lyckats utan kommunikationsbyrå, haha, säger Jens Berlips.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

ApoteketDI

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.