Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Superkraven på Reklamombudsmannen

Publicerad: 10 april 2008, 08:20

Vill du bli landets första Reklamombudsman? Då måste du vara något av en supermänniska. – Ja, lite så är det. Vi söker en oerhört komplex person, säger Jan Fager, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer .


Jan Fager på Sveriges Annonsörer.

Sveriges Annonsörer har anlitat rekryteringsfirman Hammer & Hanborg för rekryteringen av Reklamombudsmannen (RO) – en man eller kvinna som ska kunna  agera kraftfullt mot inte bara sexistisk reklam utan alla former av oacceptabel reklam.

Rekryteringsprocessen, som inleds på allvar i dag, kommer att dammsuga landet efter tänkbara kandidater. En lista på ett par hundra namn kommer att betas av och till slut kommer det att stå mellan en handfull personer. Målet är att är att ha en RO klar i augusti och att denne ska tillträda sin tjänst i september.

Räkna med att det kan bli tufft att få jobbet. Kraven är inte dåliga. En RO måste besitta följande kvalitéer och egenskaper – bland annat:

* Ha hög trovärdighet gentemot konsumenter, näringsliv, politiker och myndigheter.

* Ha stor erfarenhet av köpt reklam.

* Vara publik – och fungera i alla tänkbara sammanhang, vare sig det gäller politiker, näringsliv eller konsumenter.

* Ha juridiska kunskaper och en förståelse för marknadsetik.

* Vara kommunikativ – kunna skriva, berätta och förklara allt som rör området.

Det låter lite som en supermänniska?
– Ja, lite så är det.

Kvinna eller man?
– Det är absolut helt irrelevant, det viktiga är att det är rätt person. Jag hoppas att det blir många som söker och att Hammer & Hanborg kommer att utnyttja sitt nätverk och sina register.

Enligt   Jan   Fager är det inte alls säkert att RO kommer att vara en välkänd person från reklamsvängen. Det kan lika väl bli någon som kommer utifrån. Han säger att han själv har svårt att komma på tänkbara namn, men han har en drömkandidat.

– Ja, jag har ett namn inne i huvudet, men det är inget jag vill gå ut med, säger han.

RO kommer att vara ett eget kostnadsställe under Sveriges Annonsörer för att sedan drivas i stiftelseform. Finansieringen sker i form av avgifter från annonsörerna – en halv promille av medieinvesteringarna.

När RO har tillträtt ska denne i sin tur rekrytera folk till kansliet – två juridiska handläggare och en administrativ person. Dessutom ska RO se till att själv hitta en lämplig lokal för kansliet i Stockholm.

Lönen då? Enligt jan Fager kommer man inte att kunna konkurrera med informationschefslöner på de största företagen, det vill säga 200 000 kronor i månaden. Men lönen kommer att ligga i nivå med marknadschefslönen på ett ”hyfsat” stort svenskt företag, säger Fager.

Enligt vad Resume.se erfar kan lönen hamna över 100 000 kronor i månaden.

Gruppen bakom RO

Principerna för Reklamombudsmannen är framtagna av en arbetsgrupp bestående av:  Anders Stenlund, Svenskt Näringsliv/ICC, Anders Kasberg, SWEDMA, Ann Marie von  Sivers, Apoteket, Andreas Forssten, Max Hamburgerrestauranger, Mats Wester,  Spendrups, Pia Grahn Brikell, Reklamförbundet, Staffan Slörner, Försvarsmaktens  Högkvarter, Carl Wåreus, OMD, Jan Fager, Sveriges Annonsörer, Hertha Hiller,  projektanställd jurist på Sveriges Annonsörer och Anna Serner,  Tidningsutgivarna.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.