Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Superkreatörer till Acne Advertising

Publicerad: 5 Oktober 2012, 08:40

Markus Bjurman och Cecilia Dufils.

Resumé kan avslöja att mångfaldigt prisbelönta kreatörerna Cecilia Dufils och Markus Bjurman lämnar McCann Stockholm för att börja jobba på Acne Advertising.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmAcneMarkus Bjurman

Cecilia Dufils och Markus Bjurman har tidigare jobbat på Mother i  London, haft en sejour på KesselsKramer i Amsterdam och har sedan de  återvänt till Sverige varit creative directors på Scholz & Friends och de senaste två  åren och halvt åren varit kreatörer på McCann Stockholm.

Nu står det klart att de börjar på Acne Advertising.

– Det är en fantastisk rekrytering! Markus och Cissi är ett enastående  kreatörspar. De är extremt kompetenta, väldigt erfarna och  supertrevliga. Vi är väldigt glada att de väljer att börja på Acne,  säger Adam Springfeldt, cd på Acne Advertising.

Att Cecilia Dufils och Markus Bjurman nu lämnar McCann Stockholm innebär att byrån tappar ytterligare starka namn. Tidigare har de tappat creative directorn Mia Clase till Garbergs och även vice vd:n Thomas Brenemark.

På McCann Stockholm började Cecilia Dufils och Markus Bjurman med att  vinna pitchen för Max Hamburgare som de sedan dess har ansvarat för  kreativt. Förutom Max har deras kunder varit Riksgälden som de bland  annat har vunnit Silverägg för och Lantmännen där de står bakom  kampanjen "Var rädd om maten-veckan".

– Det känns väldigt roligt. Vi känner en hel del människor på Acne, och  har haft ett öga på dem i alla år. Det känns som en inspirerande plats  där man alltid haft ambitionen att skapa nytänkande lösningar för kunder  och egna produkter i alla möjliga kanaler. Vi ser fram emot att bidra  till den kulturen, säger Cecilia Dufils, art director.

Markus Bjurman fyller i:

– Vi är superglada att börja på Acne! Det känns lite som att komma hem,  kulturen påminner väldigt mycket om Mother. Och vi sammanstrålar ju  dessutom med våra gamla kollegor från Mother, Johan Holmgren och Erik  Bergqvist, vilket är jättekul. Samtidigt är det tråkigt att lämna alla  duktiga medarbetare och kunder vi jobbar med på McCann. Det har varit en  rolig och lärorik tid och vi önskar dem all framgång. Förhoppningsvis  får vi anledning att arbeta tillsammans med några av dem i framtiden,  säger Markus Bjurman, copywriter.

Kreatörsparet jobbade nio år på Mother i London där de arbetade med  stora uppdrag som Orange, Harvey Nichol’s, Coca Cola, Xelibri, Costa  Coffee och Eurostar. Det är den internationella erfarenheten som gör att  de ses som en drömrekrytering för Acne.

– De har lyckats med flera nytänkande kampanjer som går utanför
ramarna, har fått enorm effekt och därmed gett kunden en fantastiskt  valuta för pengarna. Vi delar samma syn på bra reklam och ser fram emot  att börja jobba ihop. Acne Advertising har ett uttalat fokus på att höja  den kreativa nivån samt att komma ut på en internationell marknad och  det här är ett bra steg på vägen dit, säger Adam Springfeldt.

Cecilia Dufils och Markus Bjurman har vunnit Black Pencil i D&AD  samt priser i Guldägget, 100Wattaren, One Show, Epica och Cannes Lions.

De börjar på Acne Advertising den 1 november.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.