Reklam
Sushi Yama och inlärningstjänsten Albert fälls för vilseledande reklam
Publicerad: 21 februari 2023, 08:30
Det var inte så tydligt att Sushi Yama inte menade 14 bitar utan 11.
Sushi Yama och inlärningstjänsten Albert får bakläxa av reklamombudsmannen – båda företagen har haft vilseledande reklam, menar RO.
Sushi Yama fälls av reklamombudsmannen för vilseledande reklam. På sajten har det funnits reklamen som får köparen att tro att man får 14 bitar sushi som bilden visar. Namnet ”Combo Original ll” är utformat så att man tror det är namnet på måltiden, inte att annonsören menar att 11 är de bitar som ingår i måltiden.
Sushi Yama menar att de inte haft för avsikt att vilseleda gäster eller konsumenter – och de tycker att informationen varit tydlig. De menar att de inte fått kritik tidigare. De valde ändå efter anmälan till RO att revidera bilderna för produkterna i fråga, för att inga missförstånd ska kunna ske..
Inlärningstjänsten Albert får kritik sedan de hävdat att ”Nu är Albert gratis” med en tilläggsruta ”För barn 3-9 år” när det framgår på annonsörens webbplats att det förutsätts att man tecknar en prenumeration för att få två månader till en kostnad av 1 krona. eEducation Albert AB som ligger bakom tjänsten har inte yttrat sig.
Enligt Reklamombudsmannen är det ändå sannolikt att budskapet ”Nu är Albert gratis” med tilläggstexten ”För barn 3-9 år” uppfattas ordagrant av en genomsnittskonsument. Alltså att annonsören erbjuder tjänsten utan kostnad för barn i åldersgruppen tre till nio år. Av information på annonsörens webbplats framgår att så inte är fallet. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.