Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Suzuki rivstartar med ny byrå

Publicerad: 11 augusti 2008, 14:51

I mitten på maj fick bilmärket Suzuki klart med en ny importör i Sverige. Nu ska märket få en miljöprofil med hjälp av nya byrån Scooter.


Suzuki Splash lanseras i oktober. Det blir en viktig modell för nysatsningen.

Suzuki är ett välkänt varumärke i Sverige. Men mest känd är man för sina motorcyklar och båtmotorer. När det gäller personbilar hamnar man nästan i botten. Marknadsandelen är därefter. Bara drygt 2 000 bilar per år säljs i Sverige.

Men det ska det bli ändring på. Ny importör i Sverige är Nimag, samma bolag som framgångsrikt säljer Suzuki, Toyota och Lexus i Holland.
– Vi ska öka försäljningen till runt 4 000 bilar nästa år, säger Peo Nilsson som är vd för Nimag i Sverige.

Den nya importören kommer att behålla sitt återförsäljarnät. Den ökade försäljningen ska komma med två nya modeller.
– Och så ska vi öka satsningen på marknadsföring och försäljning rejält.

Nu i höst kommer den nya modellen Splash – en bil som ska profileras som en miljöbil. Nästa år kommer ytterligare en miljöbil. Reklamen ska den byrån Scooter stå för.
– De har jobbat mycket med bilreklam och är duktiga både på varumärkesbyggande och mer taktisk reklam.

Och även om det kan låta kaxigt att i stort sett fördubbla försäljningen finns det ännu lite större planer på sikt.
– I Holland har Suzuki en marknadsandel på tre procent. Det skulle innebära runt 7 000 – 8 000 bilar i Sverige. Det hoppas jag att vi kan nå 2012.

Hur mycket av reklamen kommer att vara svensk och hur mycket blir internationell?
– Internationellt är de duktiga på reklamfilm, så jag hoppas att vi kan använda dem. Men det är viktigt att det är miljöaspekterna som prioriteras, så det beror lite på hur den internationella reklamen utformas.

För Scooter blir Suzuki en av byråns största kunder vid sidan av Almi och Telge-koncernen.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.