Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svag kvartalsrapport från WPP

Publicerad: 1 November 2017, 13:04

Foto: WPP

Intäktstapp i Nordamerika och Asien bakom WPP:s svaga rapport för Q3.


Ämnen i artikeln:

Omnicom Media GroupReklamPublicisSir Martin SorrellWPP

Under förmiddagen presenterade världens största byråkoncern, WPP, sina resultat för årets tredje kvartal. I jämförelse med Q3 2016 minskade koncernens intäkter med 1,1 procent. Den marknad som ser den största minskningen är den nordamerikanska där intäkterna sjunkit med 3,7 procent.

Koncernens vd Sir Martin Sorrell menar att resultaten kan förklaras av att reklamindustrin, precis som världsekonomin, gått in i en period av lägre tillväxt, låg inflation och en begränsad priselasticitet.

Analytiker menar att WPP och konkurrenter som Omnicom och Publicis lidit av att bolag som Procter & Gamble och Unilever minskat sina annonsbudgetar och effektiviserat sin digitala annonsering.

Sorrell avfärdade spaningar om att nätjättar som Facebook och Google skulle utgöra ett hot mot den traditionella byråmodellen och pekade på att de under de senaste fem åren skurit ned sin spendering på plattformarna.

Framöver tror koncernchefen att vinter-OS i Sydkorea, fotbolls-VM i Ryssland och kongressvalen i USA kan innebära ett avbrott i de nedåtgående trenderna.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.