Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svag september för Publicis

Publicerad: 29 oktober 2012, 08:36

Publicis vd Maurice Lévy

Det globala nätverket Publicis rapporterar under förväntan för det tredje kvartalet. I synnerhet september var en tuff månad. Precis som för WPP är Europa den marknad som går sämst.


Ämnen i artikeln:

Maurice LévySaatchi & SaatchiStarcomJKLPublicis

I Publicis Groupe ingår bland annat reklambyrån Saatchi & Saatchi, pr-bryån JKL och mediebyrån Starcom i Sverige. Nu visar nätverkets rapport för det tredje kvartalet svaga resultat.

Orsaken är att kundernas investeringsvilja har minskat i ljuset av krisen i eurozonen och den världsomspännande lågkonjunkturen.

Publicis visar en tillväxt i omsättning på två procent under det tredje kvartalet. Bara hälften så bra som investerare och analytiker hade förväntat.

Det var september som var den tuffaste månaden för nätverket. Analytikerna hade väntat sig en tillväxt på 6,6 procent, när rapporten väl kom hade Publicis tappat 1,6 procent.
– September visar en nedåtgående kurva. Lika brant som vi hade väntat oss, säger Publicis vd Maurice Lévy till Guardian och fortsätter:

– Inbromsningen för den globala ekonomin, i synnerhet i Europa. Har gjort att reklaminvesteringarna bromsat hastigt.

Sämst är utvecklingen i Europa som i samband med krisen i eurozonen har blivit en problemmarknad. Omsättningen i Västeuropa sjönk med 3,6 procent under det tredje kvartalet.

Södra Europa är extra problematiskt med ett fall på 8,7 procent i omsättning. Den brittiska marknaden tappar 0,8 procent.

Utanför Europa gick det bättre för Publicis. Bland annat visar nätverket en tillväxt i Nordamerika med 3,6 procent.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News