Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svag start för Sverige i Epica

Publicerad: 27 november 2008, 14:21

Juryarbetet i Epica har startat. Efter de första tre dagarna ser Sverige med sina närmare 600 bidrag ut att få det tufft i tävlingen.


Forsman & Bodenfors kampanj för Ikea ”Come in to the closet.

Totalt har det skickats in 4 945 bidrag till Epica i år från 55 länder. Från Sverige tävlar 72 byråer med sammanlagt 589 bidrag. Det är näst flest i tävlingen. Bara Tyskland, med sina 1 230 bidrag, tävlar med fler. Trots detta är det färre bidrag från Sverige än vanligt enligt arrangörerna.

I år tävlar byråerna i 13 kategorier. Sverige är som vanligt starka i den interaktiva kategorin . Där ligger i nuläget Forsman & Bodenfors bra till med kampanjen för Ikea ”Come in to the closet” samt Great Works med kampanjen ”Absolut Machines” för Absolut Vodka.

Kampanj från Storåkers McCann.

I övriga kategorier är det få svenska bidrag som fått juryn på fall. DraftFCB ligger bar till med kampanjen ”Simbassängen” för Radiotjänst men det är få poäng som skiljer bidragen åt efter första röstningen och få bidrag kan i nuläget räknas som säkra kort.

Family Business har chans med sin förpackningsdesign för ”Absolut Disco” för Absolut Vodka och Storåkers McCann fick höga poäng i sin kategori med kampanjen ”Last week of Andy Warhol”.
Juryarbetet pågår veckan ut.

Galan kommer i år att hållas i Aten den 23 januari. 2007 skickades det in 5 642 bidrag till tävlingen.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.