Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Svag utveckling för julhandeln

Publicerad: 9 Januari 2012, 11:39

Netonnet går mot strömmen och slår rekord.

Foto: Scanpix.

Handelns Utredningsinstitut, HUI, räknar med en svagare utveckling för julhandeln i år. Netonnet går dock mot strömmen: – E-handeln verkar ha tagit ytterligare ett kliv i år, vilket gör att man även besöker våra lagershoppar mer, säger Jonas Järrenfors, marknadschef på Netonnet.


Ämnen i artikeln:

HUIGarbergs

HUI har inte hunnit få några siffror för julhandeln ännu, utan dessa kommer i slutet av januari. Redan nu kan man dock konstatera att handeln under december månad är betydligt svagare än tidigare år:

– Tillväxten brukar ligga på 3–6 procent, men i år ser det ut att landa på cirka en procent. Men som sagt siffrorna år inte klara ännu, säger Emma Hernell, försäljningschef på HUI.

Enligt henne ser HUI tydligt att konfektionsindustrin drabbats extra hårt av den milda vintern i och med att man sitter med stora lager som måste reas ut:

– Många konsumenter väntar med att köpa vinterjackor och vinterskor. Och om man redan skjutit upp köpet och det sedan ändå inte blir kallare resonerar många att man lika gärna kan vänta med sådana inköp till nästa år, säger Emma Hernell.

Men enligt henne är det inte bara konfektionsindustrin som har det tufft.

Ett annat exempel är hemelektronikbranschen som har haft det kämpigt under hela hösten:

– Det råder enormt hård konkurrens inom hemelektronikbranschen. Sedan kan man konstatera att den kanske inte är lika väderberoende som konfektionsindustrin, men de har drabbats hårt av det osäkra läget i omvärlden, vilket har gjort konsumenterna ä återhållsamma med kapitalintensiva köp, säger Emma Hernell.

Precis som för många andra branscher spelar mellandagsrean en viktig roll för hemelektronikindustrin:

–  Det handlar inte bara om att sälja ut lagervaror, utan det säljs även en hel del varor till ordinarie pris då kunderna ändå befinner sig i butiken, säger hon.

Men hur mellandagsrean har gått för hemelektronikbranschen som helhet är alltså för tidigt att sia om även om HUI redan nu kan konstatera att branschen har det tufft.

Ett bolag som går dock går mot strömmen är Netonnet.

Nyligen kunde företaget konstatera att man inte bara slagit rekord i antal besökare på sajten, utan även vad gäller Lagershop och den totala försäljningen, där det sistnämnda ökade med 35 procent under december månad jämfört med motsvarande period förra året:

– Branschstatistiken är inte klar ännu, men vi räknar med att vi har haft en bättre ökning än våra konkurrenter, säger Jonas Järrenfors, marknadschef på Netonnet.

Han tror bland annat att Netonnet har vunnit en hel del kunder i och med Onoffs konkurs.

Han räknar också med att den snabba ökningen för Netonnets webbshopp – antalet besök ökade med 28 procent under december jämfört med motsvarande månad förra året – varit en starkt bidragande orsak till att företaget slagit rekord när det gäller antal besök i Lagershop.

Här hade man 400.000 besökare under december, vilket var en ökning med 10 procent.

Netonnet skiljer sig dock från exempelvis Mediamarkt och Expert när det gäller mellandagsrea.

Någon sådan erbjuder man inte, men den övriga prispressen gör också att Nettonnet pressar priserna dessa dagar.

Allt är dock inte guld och gröna skogar för Netonnet. Bolaget har ett brutet räkenskapsår och redovisade en förlust på 85 miljoner kronor mellan maj 2010–april 2011.

Perioden slutet av maj 2011–november 2011, det vill säga de första sex månaderna ökade vinsten till 29 miljoner kronor – att jämföra med minus 15 miljoner kronor för motsvarande period året innan:

– Jag kan konstatera att det arbete som vi har lagt ned de senaste 12–18 månaderna har gett resultat. Så det känns som att vi nu har lagt en tuff period bakom oss, säger Jonas Järrenfors.

Netonnet använder Mediaedge som mediebyrå och Garbergs som reklambyrå:

– I förhållande till vår omsättning har vi inte ökat vår marknadsföring nämnvärt. Sedan är det klart att marknadsföringen går upp under julhandeln eftersom det är en attraktiv period, säger Jonas Järrenfors.

Resumé har sökt Experts marknadschef Erik Frankendal.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

HUIGarbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.