Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svanen i stor sminkkampanj

Publicerad: 6 maj 2009, 13:26

Miljömärkningen Svanen vill få fler att intressera sig för miljömärkt kosmetika. Med hjälp av en annonskampanj och ett samarbete med bloggare ska de få fler att välja smink med bra innehåll.


Ämnen i artikeln:

SvanenWeber Shandwick

Annonsen som ska gå i DN

Det är första gången Svanen testar ett samarbete med bloggare. Utvalda bloggare inom mode, skönhet och hälsa kommer nu att få tomma sminkförpackningar med en uppmaning att hjälpa till att fylla förpackningarna med ”bra innehåll”. Svanen hoppas sedan att bloggarna ska skriva om sminkuppropet och på det sättet sprida kampanjen.

Aktiviteten backas upp av traditionell annonsering och ett seminarium med trendanalytiker Cay Bond. Seminariet riktar sig till producenter av kosmetika.

Enligt Nancy Holm, pr- och kommunikationschef på Svanen, är ett problem som de haft hittills att det finns alldeles för få produkter på marknaden som lever upp till kraven.
– Vi ber helt enkelt bloggare och deras läsare om hjälp att få fram Svanenmärkt kosmetika, genom att skriva under vårt sminkupprop. I dag är intresset från producenterna alldeles för dåligt och vi vill med uppropet demonstrera för dem att behovet av miljöanpassade skönhetsprodukter finns hos konsumenterna.

Reklambyrån Syre Kommunikation står bakom kampanjupplägget och annonserna. Idén till bloggkommunikationen kommer från Weber-Shandwick och för pr svarar Paulas Byrå.
Fotograf är Marcus Kurn.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

SvanenWeber Shandwick

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.