Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Svårare för fejkbidrag i framtiden"

Publicerad: 4 september 2009, 13:12

F&B:s copy Fredrik Jansson satt i juryn för One Show som gav DDB Brazil en fjärde plats för Tsunami-annonsen. Men han själv såg aldrig annonsen. – Bidragen var fördelade på flera jurygrupper, säger han.


Fredrik Jansson tror att digitala kampanjer kommer att rensa ut fejkbidragen som förekommer i print.

F&B:s copy Fredrik Jansson satt i juryn för One Show i våras. Han rapporterade bland annat från tävlingen via Twitter.

Men Fredrik Jansson bedömde själv aldrig den aktuella annonsen Tsunami som orsakat en skandal i reklamvärlden. En filmvariant tävlade senare i Cannes.
Den påstådda kunden WWF i Brasilien har tagit avstånd från kampanjen.
– Jag bedömde aldrig annonsen. Det är 17 000 bidrag som ska passera. Därför delas bidragen upp på flera grupper, säger Fredrik Jansson.

Han kan heller inte minnas att annonsen skulle ha lett fram till någon diskussion.  
– Nej, men en bidragande orsak är förstås att One Show är en så kallad ”tyst jury”, man motiverar inte inför andra jurymedlemmar vilka poäng som man sätter. Det kan bli diskussioner när vinnarna presenteras, men de är inte avgörande, säger Fredrik Jansson.

Det är andra gången i år som några av världens med etablerade reklamtävlingar drabbas av en liknande skandal. I våras tävlade en Samsung-annons från byrån FP7 Doha i Dubai Lynx – utan att vara beställd av kunden.
Men Fredrik Jansson, som även satt i juryn för cyber i Cannes, tror inte att fejkkampanjer är en trend. Tvärtom. Tekniken kommer att avslöja fejkförsöken.
– Det handlar inte bara om att de här kampanjerna. En fejkad printannons är ju relativt enkel att ta fram, men i dag bygger ju de flesta kampanjer på interaktivitet vilket kräver betydligt mer om du vill fejka; även om DDB Brazil den här gången gick hela vägen och gjorde en påkostad film.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.