Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Svårt att hitta rätt tonläge"

Publicerad: 17 december 2007, 12:00

– Vi har funderat på allt ifrån att låta ICA:s koncernchef Kenneth Bengtsson titta rakt in kameran till att använda ICA-Stig, säger Sunit Mehrotra, vd på reklambyrån King som gör ICA:s reklamfilmer.


– Det har varit svårt att hitta rätt tonläge. Superseriösa tonfall prövades mot mer skämtsamma. Till slut blev det en rätt så rak lösning med ICA-Stig i huvudrollen.

King har stått i daglig kontakt med ICA sedan skandalen exploderade.

– Vi har känt av läget dag för dag för att kunna fatta beslut utifrån det.

Är krisen över nu?
– Nej, absolut inte. Det här är bara ett mikrosteg på vägen, ICA har massor av saker att ta tag i.

Kommer det fler kris-filmer?
– Nej, i dagsläget får det här räcka. Men vi mäter av och känner av läger hela tiden.

Strax innan ICA-skandalen exploderade fick King nya tracking-siffror på den senaste reklamkamapanjen som uppvisade all-time-high för tv-filmerna.

– Det stärkte oss i tron att det är en omöjlighet att ta död på Stig. Han är omåttligt populär och engagerar väldigt många människor.

Det som har komplicerat läget är att figuren ICA-Stig har tagit klivet från fiktion till verklighet i och med att skådespelaren Hans Mosesson intervjuades i Uppdrag Gransknings-programmet.

– Det blir svårt när media har likställt vision och verklighet och när Uppdrag Granskning drar in ICA-Stig i studion.

Men samtidigt ser Sunit Mehrotra det som ett kvitto på styrkan i reklamfilmerna.

– Det är ett jävligt bra koncept som är gångbart ute i stugorna.

Bernt Hermele

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.