Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SvD först ut med annonser i long read-format

Publicerad: 5 november 2015, 10:44

Svenska Dagbladet är först ut med native-annonser i longread-format.

Nu utvecklar Svenska Dagbladet sitt erbjudande för native-annonser och kör ut ett long read-format som de kallar Branded Story. Inga journalister är inblandade i satsningen.


Ämnen i artikeln:

SvD

Longread-formatet har använts i redaktionellt syfte i några år, inte minst på kvällstidningarna. Men nu blir SvD först i Sverige med att testa longread-formatet i ett kommersiellt syfte.

Rent praktiskt innebär det nya annonsformatet att företag kan köra ut en berättelse integrerat med video, grafik och bilder. I eftermiddag släpper SvD en första story från det norska friluftsföretaget Norrøna och enligt Robin Nilsson, kommersiell redaktör på SvD, har intresset varit stort från företagens sida.

Innehållet har utvecklats av Norrøna tillsammans med annonsavdelningen på SvD.

Hur säkerställer ni att läsaren uppfattar att det här är en annons och inte redaktionellt material?
– Det är inga journalister inblandade. Vi har tänkt mycket på hur vi ska vara tydliga med att det står att det är en annons på flera platser i storyn. Dessutom avslutar vi alla texter med att innehållet inte är skrivet av journalister på SvD. Märkningen är oerhört viktig, säger Robin Nilsson.

Vad tror du om framtiden för den här typen av annonsformat?
– Så länge man sköter märkningen, är tydlig med vad det är och så länge det inte finns en tveksamhet kring om det är en annons eller inte – så tror jag att det är ett bra sätt att berätta historier på. Det är många företag som har en spännande bakgrund som är värd att berätta om. Grundtanken är att skapa en läsupplevelse och en känsla som stannar kvar länge.

Peter Oskarsson, affärsområdeschef för SvD Digitalt, säger att det är en annonslösning som kommer att köras ungefär en gång i månaden för att vara exklusiv.

Vem är målgruppen här?
– Det är våra läsare, såklart. Men det är som med all digital läsning. Det är upp till läsaren själv om de tycker intressant.

Vad är det för typ av annonsörer som är intresserade av det här formatet?
– Företag inom premiumsegmentet och företag som har en lite mer komplicerad sak som de vill berätta. De som vill nå ut med sin story.

Hur väljer ni ut annonsörerna - kommer alla som vill få annonsera på det här sättet?
– Det har vi inte tänkt på. Vi har jobbat på att vi tycker att det är ett kul och spännande sätt att presentera innehåll på i det här formatet.

För ett par veckor sedan kunde Resumé berätta att Telia slutar annonsera i SvD efter att de varit partners i tidningens branded content-satsning Digitala livet. Avhoppet kom efter att de blivit granskade av tidningens journalister.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

SvD

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.