Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 december 2013, 15:11
Bryn Terfel.
Foto: Från SvD-annonsen. Fotograf Adam Barker/DG.
Den walesiske operasångaren Bryn Terfel uppträder ihop med Radiokören på NK i Stockholm på fredag. Universal arrangerar uppträdandet och genomför nu ett lite annorlunda annonsupplägg ihop med SvD.
Tanken är att låta hela svenska folket få möjlighet att avnjuta den klassiska konserten utan att man ens befinner sig på NK.
Rent praktiskt går det till så att SvD.se-besökare kan klicka på en banner för att uppleva konserten live med Bryn Terfel.
– Det är ingen rocket-science precis, utan vi har gjort liknande saker för Nordnet tidigare. Men det är inte så dyrt att livesända i annonsformat nuförtiden, säger Max Jansson, försäljningschef för digitalt på SvD.
Allt började med att Universal frågade om SvD hade ett intresse av att för att livesända konserten.
Max Jansson vill inte gå in på vad affären inbringar.
– Det är ingen jättestor affär precis, men vi ser en stor potential att bredda våra displaylösningar, säger han.
Han menar att bolag inom musikbranschen som just Universal kan få ökade möjligheter att skapa uppmärksamhet kring sina livespelningar genom att även sända dessa via bannerannonser.
Universal har också banat väg för det hela genom en printannons i söndags.
Själva annonsen med livkonserten från klockan 10:00 på fredag. Besökaren kan uppleva konserten mellan klockan 12:00-13:00.
– Det är roligt att jobba med sådana här kreativa upplägg och låta annonsörer testa nya saker, säger Max Jansson.
Karl-Johan Byttner