Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 11 april 2013, 13:25
Idag, torsdag, var det premiär för nya Svenska Dagbladet. Redan på måndag drar SvD igång en tre veckor lång kampanj för att pusha för kvalitetsjournalistik i alla kanaler. Budskapet är Tänj tanken. Den Svensson-signerade kampanjen går bland annat via succéappen Wordfeud.
SvD:s kampanj illustreras med några av tidningens mest profilerade journalister – alltifrån näringslivskrönikören Andreas Cervenka och börsanalytikern Carolina Neurath till kulturskribenten Erica Treijs.
Här är tanken att skribenterna fördjupade journalistik ska spegla SvD:s viktigaste bevakningsområden:
–Man vill inte bara bli uppdaterad utan också utmanad, få ny kunskap och nya perspektiv, säger SvD:s marknadsdirektör Karin Nilsson i en kommentar.
Svenska Dagbladet hävdar att man står för kvalitetsjournalistik i samtliga kanaler:
– Det är det som är själva poängen. God journalistik sitter inte bara i pappret utan förmågan att kunna erbjuda bra innehåll till läsarna, säger Karin Nilsson.
SvD har kopplat in Svensson Reklam, Carat som mediebyrå och Grow för att ta fram ett piktogram som hjälper läsarna att navigera mellan olika kanaler.
Kampanjen går dels på olika utomhusytor i centrala Stockholm, medan printkampanjen hamnar hos exempelvis Veckans Affärer, Ny Teknik och Resumé.
Digitalt syns kampanjen hos Hitta.se, tv.nu och Aftonbladett.se, men även i appar där användarna ägnar sig åt att just tänja tanken –Quizkampen och Worldfeud.
– Detta är ett utmärkt exempel på en bra reklamidé som gör det möjligt att strategiskt och tydligt positionera SvD på marknaden, säger SvD:s vd Gunilla Asker i en kommentar.
Karl-Johan Byttner