Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SvD tänjer tanken via Wordfeud

Publicerad: 11 april 2013, 13:25

Idag, torsdag, var det premiär för nya Svenska Dagbladet. Redan på måndag drar SvD igång en tre veckor lång kampanj för att pusha för kvalitetsjournalistik i alla kanaler. Budskapet är Tänj tanken. Den Svensson-signerade kampanjen går bland annat via succéappen Wordfeud.


Ämnen i artikeln:

GrowSvDSvensson ReklamCaratGunilla Asker

SvD:s kampanj illustreras med några av tidningens mest profilerade  journalister – alltifrån näringslivskrönikören Andreas Cervenka och  börsanalytikern Carolina Neurath till kulturskribenten Erica Treijs.

Här är tanken att skribenterna fördjupade journalistik ska spegla SvD:s viktigaste bevakningsområden:
–Man  vill inte bara bli uppdaterad utan också utmanad, få ny kunskap och nya  perspektiv, säger SvD:s marknadsdirektör Karin Nilsson i en kommentar.

Svenska Dagbladet hävdar att man står för kvalitetsjournalistik i samtliga kanaler:

–  Det är det som är själva poängen. God journalistik sitter inte bara i  pappret utan förmågan att kunna erbjuda bra innehåll till läsarna, säger  Karin Nilsson.

SvD har kopplat in Svensson Reklam, Carat som  mediebyrå och Grow för att ta fram ett piktogram som hjälper läsarna att  navigera mellan olika kanaler.

Kampanjen går dels på olika  utomhusytor i centrala Stockholm, medan printkampanjen hamnar hos  exempelvis Veckans Affärer, Ny Teknik och Resumé.

Digitalt syns  kampanjen hos Hitta.se, tv.nu och Aftonbladett.se, men även i appar där  användarna ägnar sig åt att just tänja tanken –Quizkampen och Worldfeud.

–  Detta är ett utmärkt exempel på en bra reklamidé som gör det möjligt  att strategiskt och tydligt positionera SvD på marknaden, säger SvD:s vd  Gunilla Asker i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News