Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sven Wollter och Tilde Fröling uppmanar oss att lyssna på kroppen

Publicerad: 5 Februari 2019, 15:16

I en kampanj för Riksförbundet HjärtLung påminner det omaka paret de som ligger i riskzonen för hjärt- och kärlsjukdomar om vikten av att lyssna på kroppens varningssignaler.


Ämnen i artikeln:

ReklamLigistfilm

I februari fokuserar Riksförbundet HjärtLung extra mycket på hjärt- och kärlsjukdomar, en typ av sjukdomar som liggar bakom flest dödsfall i Sverige.

För att påvisa hur viktigt det är att lyssna på kroppens varningssignaler går man nu ut i en ny reklamfilm med Tilde Fröling och Sven Wollter i huvudrollerna. I kampanjen vägrar Sven Wolter att lyssna på de varningssignaler han får från sin bil, som i filmen får agera metafor till kroppen, trots att han är på väg att tappa kontrollen.

– Vi vill öka kunskapen om Sveriges vanligaste dödsorsak, hjärt- och kärlsjukdom. Om fler lyssnar på kroppens varningssignaler och tänker på riskfaktorer skulle vi kunna förhindra många fall av allvarlig hjärt- och kärlsjukdom. Hjärtkärlsjukdomarna är en av Sveriges stora vårdutmaningar. För att rädda fler liv är tidig diagnos och behandling av hjärtsjukdomar och ett bättre stöd till livsstilsförändring grundläggande, säger Inger Ros, ordförande Riksförbundet HjärtLung.

Filmen, som fick finansiellt stöd av Sanofi, premiärvisades under gårdagen på SF Sergel i Stockholm där Riksförbundet HjärtLung även hade bjudit in Matthias Lidin, medicine doktor med inriktning på hjärt-prevention och livsstil, för en kortare föreläsning.

Produktionsbolag bakom kampanjen är Ligistfilm och kampanjen projektleddes av Remedy Communication.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamLigistfilm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.