Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Svensk bakom kampanj med Felix Baumgartner

Publicerad: 18 oktober 2012, 06:04

Zeniths nya kampanj.

Foto: Morgan Norman.

Den svenske fotografen Morgan Norman har fotat rekordhopparen Felix Baumgartner för klockmärket Zeniths nya kampanj.


Ämnen i artikeln:

Zenith

I söndags kväll slog österrikaren Felix Baumgartner rekordet för det  högsta fallskärmshopp gjort av en människa. Han hade då lämnat en kapsel  39 kilometer över jorden. Alla världens tidningar sände hoppet live och  Youtube slog liverekord när över 8 miljoner människor såg på klippet

Tack vare sina våghalsiga äventyr har Felix Baumgartner blivit känd och  anlitas därför av olika varumärken. Red Bull sponsrade hoppet i söndags  och nu är han aktuell i en kampanj för klockmärket Zenith.

Fotografen bakom kampanjen är svenske Morgan Norman.

Hur kom det sig att du gjorde denna kampanj?
– Jag jobbar uteslutet med mode och artist-porträtt och det var tack  vare min utländska agent Anush Amirkhanian på Avocado Artists (Zürich  & Moscow) som introducerade mig för Morgane Wüthrich
Marketing Project Coordinator på Zenith som jobbet blev av. Zenith  jobbar med olika så kallade ambassadörer runt om i världen och Felix är  en av dessa. Jag antar att min rätt klassiska och filmiska stil passade  rätt bra i sammanhanget.

Hur var det att jobba med Felix Baumgartner?
– Felix var hur enkel som helst att jobba med. Lättsam, fokuserad,  trevlig och väldigt mån om att det skulle bli bra. Min första kommentar  till honom var: "What kind of fucked up childhood did you have? I mean  jumping from space in super sonic mode!" Han bara skrattade!

– Vi hade totalt två timmar på oss och mot slutet var han tvungen att ta  på sig sin rymddräkt utan vidare bra air condition, i en öken utanför  Los Ageles, i 35 graders värme och trots detta var det bara fokus på att  få till ett bra jobb. Inte alltid man får den responsen från artister  jag jobbat med.

Morgan Norman berättar om när han skulle plåta Rihanna tidigare i höst. Då var det tre dagars väntan och allt slutade med en  15 sekunder plåtning utan blixt då hon inte ville synas på bild. "Fail!" säger Morgan Norman.

– Det roliga med denna kampanj var att själva kampanjbilden som  Zenith använde är från slutet av plåtningen när jag körde några  bonusbilder för min egen skull. Stängde av alla blixtar och ställde  honom i en hangar-öppning, slängde upp svart tyg och körde frihand och  dagsljus.

Vad betyder genomslaget för Felix för dig personligen?
– För mig var det fantastiskt bra pr att göra Zenith-kampanjen med  Felix. Zenith är ett stort internationellt märke och syns i de absolut  största internationella tidningarna. För mig innebär det även en bra  öppning att ta editorial porträtt i reklamsammanhang. Kan man egentligen  önska sig något bättre? Att plåta det man verkligen älskar att göra och  få reklamarvode för det?

Vad gör du annars?
– Jag jobbar mest med magasin/editorial och plåtar mode och  artistporträtt för blan andra Collezioni, Vogue, Plaza Oumo, Allure,  Damernas värld, Café och King. Störst kommersiellauppmärksamhet här  hemma i Sverige har nog varit alla bilder till Solsidan för TV4 som  pumpats ut i all oändlighet, Casall, Björn Axén och Cafe-omslaget på  Felix Herngren.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Zenith

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.